لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

اوباما از «اینترنت باز» دفاع کرد


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، می‌گوید سرویس‌دهندگان پهندباند اینترنتی نباید مجاز به کاهش همکاری با سرویس‌های اینترنتی آنلاین یا ایجاد محدودیت برای آنها باشند.

وی همچنین خواستار اعمال محدودیت‌های قانونی بیشتری برای جلوگیری از محدود کردن سرعت دسترسی کاربران به محتویات سرویس‌دهنده‌های اینترنتی و تامین آزادی‌های بیشتر شده است.

باراک اوباما دوشنبه ۱۹ آبان ماه خواستار اعمال قوانینی بر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت، مانند آنچه که برای شرکت‌های خدمات تلفن وجود دارد، شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در اعلامیه‌ای گفته است «برای تقریبا یک سده، قوانین ما پذیرفته‌اند شرکت‌هایی که شما را به جهان وصل می‌کنند، موظف هستند از انحصاری که برای دسترسی به خانه یا محل کار شما دارند، بهره‌برداری نکنند».

به گفته او به همین دلیلی است که از تلفن یک شرکت می‌توان به تلفنی که از خدمات شرکت دیگری بهره می‌برد، زنگ زد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیسیون ارتباطات فدرال در رابطه با این موضوع که تا چه اندازه از حقوق کاربران اینترنتی در مقابل «زد‌و‌بندهای» شرکت‌های ارائه دهنده سرویس اینترنت پهن‌باند مانند «ای تی اند تی» یا «ورایزن» با شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس محتوایی مانند یوتیوب و نت فیکس دفاع کند، تصمیم می‌گیرد.

این گزارش می گوید که اظهارات اوباما هم فشار سیاسی چشمگیری بر کمیسیون ارتباطات فدرال وارد می‌کند، هم کاخ سفید را با فعالین اینترنتی که درباره موانع ایجاد اینترنت پر سرعت هشدار داده‌اند، در یک جبهه قرار می‌دهد.

موضوع بی طرفی اینترنتی ماه‌هاست که در آمریکا مورد بحث است. گروهی از فعالان اینترنتی می‌گویند که ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنتی با گرفتن مبالغی کلان از برخی شرکت‌ها، سرعت دسترسی کاربران را به محتویات آنها افزایش می‌دهند و بالعکس سرعت دسترسی برای شرکت‌های دیگر را کاهش می‌دهند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که اظهارات اوباما با واکنش سریع صنایع خدمات اینترنتی مواجه شده است. سازمان تجاری مخابرات آمریکا «سی تی آی اِی» در واکنش گفته است که گفته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا «واکنش افراطی» است که چشم بر دیدگاه‌های دیگران بسته است.

آتول بیکر مدیر اجرایی این سازمان می گوید که این سازمان و اعضای آن متعهد به ارائه اینترنت پویای باز هستند، اما اعمال قانون‌های صد سال قبل به سیستم پویا و متحرک پهن‌باندهای اینترنتی آنها را در معرض ریسک سرمایه‌گذاری و نوآوری قرار می‌دهد، صنعتی که با درآمدزایی ۱۹۶ میلیارد دلاری، آمریکا را در میان کشورهای جهان به کشور پیشرو تبدیل کرده است.

ژانویه گذشته یک دادگاه فدرال آمریکا اعلام کرد که کمیسیون ارتباطات فدرال در اعمال قانون و قواعد مورد نیاز برای جلوگیری از محدود کردن یا اعمال تبعیص ارئه‌دهندگان سرویس‌های پهن‌باند در مقابل سایت‌های خدمات محتوی ناموفق بوده است.

آقای اوباما می گوید که موکدا از کمیسیون ارتباطات فدرال می خواهد که قوانین محکمی وضع کند تا بی طرفی اینترنتی حاکم شود. به گفته او، قوانین جدید باید ضامن این باشد که هیچ محتوای قانونی مسدود نشود.

اوباما می‌گوید، هیچ شرکت ارائه محتویات نباید به خاطر اینکه پول بیشتری می‌دهد، با سرعت دسترسی بالا و شرکت‌های دیگر با معضل سرعت پایین مواجه باشند.

XS
SM
MD
LG