لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

دولت اوباما در آخرین ساعات «۲۲۱ میلیون دلار برای دولت خودگردان فرستاد»


در این تصویر از مارس ۲۰۱۳ باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت و محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان در رام‌الله
در این تصویر از مارس ۲۰۱۳ باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت و محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان در رام‌الله

مقام‌های رسمی آمریکا می‌گویند در آخرین ساعات ریاست جمهوری باراک اوباما -و بر خلاف میل جمهوری‌خواهان- دولت ایالات متحده مبلغ ۲۲۱ میلیون دلار برای دولت خودگردان فلسطین فرستاده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از کارکنان وزارت خارجه آمریکا و چند تن از معاونان کنگره اعلام کردند که دولت اوباما صبح روز جمعه بیست ژانویه این خبر را به طور رسمی به کنگره اعلام کرد.

دونالد ترامپ، ظهر روز جمعه به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا سوگند خورد.

اینطور به نظر می‌رسد که جان کری، وزیر خارجه وقت، پیش از ترک دفترش برای آخرین بار در عصر پنج شنبه، این خبر را به تنی چند از قانونگذاران کنگره اعلام کرده بود.

علاوه بر کمک ۲۲۱ میلیون دلاری به فلسطین، دولت اوباما به کنگره اعلام کرده بود که مبلغ ۶ میلیون دلار را صرف هزینه‌های خارجی، مانند برنامه‌هایی در خصوص تغییرات اقلیمی و برنامه‌های سازمان ملل متحد کرده است.

کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ اهدای این مبلغ به فلسطین را تصویب کرده بود، اما پس از درخواست دولت فلسطین برای به رسمیت شناخته شدن در محافل رسمی بین‌المللی، این طرح توسط دو تن از نمایندگان به حالت تعویق درآمده بود.

با آنکه ریاست جمهوری به طور قانونی قادر به برداشتن تعویق‌هایی از این دست هست، اما به طور معمول، قوه مجریه به نظرات نمایندگان در مواردی از این دست احترام می‌گذارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت اوباما مدت‌ها بود که برای آزاد شدن این پول توسط کنگره تلاش می‌کرد. این مبلغ قرار است صرف «هزینه‌های بشردوستانه و کمک به جامعه مدنی» در کرانه باختری و غزه شود.

اهدای این مبلغ به فلسطینیان، احتمالا خشم برخی از اعضای کنگره و همینطور دولت جدید آمریکا را بر می‌انگیزد. آقای ترامپ گفته است که پشتیبانی محکم و مقتدر برای دولت اسرائیل خواهد بود. در همان روزهای اول دولت تازه، از بنیامین نتانیاهو نیز دعوت شده که به کاخ سفید بیاید. ۴۵مین‌ رئیس‌جمهوی آمریکا، همچنین خواهان انتقال سفارت آمریکا از شهر تل‌آویو به بیت‌المقدس/اورشلیم است.

مبلغ چهار میلیون دلاری که به برنامه‌های طرفدار محیط زیست اهدا شده نیز قرار است صرف تحقیق در زمینه‌های انرژی‌های نو، کم شدن گازهای گلخانه‌ای و ساخت مرکز فن‌آوری برای تحقیق در خصوص گرمایش کره زمین بشود.

XS
SM
MD
LG