لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

زمین‌لرزه ۴.۴ ریشتری شیراز را لرزاند


مرکز لرزه‌نگاری ایران، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۴ ریشتر را در ساعت سه و ۱۰ دقیقه صبح امروز در نزدیکی شیراز ثبت کرده است.

این زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

حسن فیاض‌پور، مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس، به خبرگزاری مهر گفته است این زمین‌لرزه در اطراف دریاچه نمک رخ داده و به دلیل عمق کم آن به شدت احساس شده است.

دریاچه مهارلو (دریاچه نمک) در شهرستان سروستان در ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

این مقام دولتی گفته است گروه‌هایی از امدادگران به اطراف مهارلو اعزام شده‌اند.

هنوز از خسارات و تلفات احتمالی این زمین‌لرزه گزارشی منتشر نشده است.

برخی خبرگزاری‌های ایران گفته‌اند گروهی از شهروندان شیرازی پس از وقوع زمین‌لرزه به خیابان‌ها و پارک‌ها رفته و ساعتی را بیرون از خانه‌های خود سپری کرده‌اند.

همزمان مرکز لرزه‌نگاری ایران اعلام کرده است از بامداد روز دوشنبه تا ساعت ۶ صبح، ۱۱ زمین‌لرزه در گوهران در استان هرمزگان ثبت شده است که بزرگ‌ترین آن ۴.۳ ریشتر بود.

دو روز پیش در مناطق جنوبی ایران زمین‌لرزه نسبتا شدیدی به بزرگی ۶.۲ ریشتر و با مرکزین بندر جاسک رخ داد که بنا بر گزارش‌های رسمی از ایران یک کشته و ۱۷ زخمی بر جای گذاشت و به خرابی ۴۰۰ واحد مسکونی انجامید.

طی هفته‌های گذشته زمین‌لرزه‌هایی پیاپی به ویژه در مناطق جنوبی ایران ثبت شده‌اند.

بهرام عکاشه استاد زمین‌لرزه‌شناس در تهران به رادیو فردا گفته است می‌توان حدس زد که ایران تحت تاثیر تغییرات نیروهای زمین‌ساختی در منطقه دریای عمان، شبه‌جزیره عربستان و شبه‌قاره هند است و آزاد شدن نیروهای جذب شده در این مناطق احتمالا به زمین‌لرزه‌هایی در مناطق جنوب و جنوب شرق ایران می‌انجامد.

گسل‌های مرکزی ایران، البرز غربی و آذربایجان، گسل بزرگ کویر، گسل‌های شرق و جنوب شرقی و گسل‌های زاگرس از جمله گسل‌های اصلی ایران به شمار می‌روند.
XS
SM
MD
LG