لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

افزایش نگرانی از خشونت‌های قومی در سودان جنوبی


یک سخنگوی سازمان ملل متحد می‌گوید اوضاع در ایالت جونقلی در سودان جنوبی رو به وخامت است و در میان ناظران نیز این نگرانی به وجود آمده است که تازه‌ترین دور خشونت‌ها در آن کشور به «پاک‌سازی قومی» منتهی شود.

دولت مرکزی سودان جنوبی کنترل خود را بر شهر «بور» مرکز ایالت جونقلی از دست داده است، همزمان گروهی از وزیران خارجه کشورهای قاره آفریقا با مقام‌ها در جوبا، پایتخت، دیدار کرده‌اند تا برای تازه‌ترین دور تنش‌ها در آن کشور چاره‌ای بیاندیشند.

در میان صدها قربانی خشونت‌های روزهای گذشته در آن کشور سه صلح‌بان ملل متحد نیز پس از حمله به یکی از مراکز این سازمان جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید این نگرانی وجود دارد که مرحله بعدی از خشونت‌ها به یک «پاک‌سازی قومی» منتهی شود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۸ آذر ماه در حالی‌که خواست درگیری‌ها هر چه زودتر متوقف شوند، دستور اعزام گروهی ۴۵ نفره از ارتش ایالات متحده را برای حفاظت از کارکنان آن کشور در سودان جنوبی نیز صادر کرد.

باراک اوباما از همه طرف‌های درگیر خواسته است تا خشونت‌ها را متوقف کرده و به «مشاوره خردمندانه همسایگان اهمیت داده، به سوی گفت‌وگو گام برداشته و سریعا آرامش و آشتی را برقرار کنند».

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید رهبران سودان جنوبی «باید متوجه شودند که کنار آمدن با دشمن عرصه سیاسی کار سختی‌ست، اما نقاهت پس از خشونت‌های غیر قابل کنترل کار به مراتب سخت‌تری‌ست».

مقر موقتی سازمان ملل در ایالت جونقلی، از نقاط اصلی ناآرامی‌ها که از کنترل دولت خارج شده، قرار است تحت حفاظت بیشتری قرار گیرد.

فرهان حق، یکی از سخنگویان سازمان ملل، گفته است شصت تن از نیروهای ارتش قرار است به این مقر سازمان ملل اعزام شوند.

بنا به گفته فرهان حق، گروهی از جوانان قوم «نویر»، به ۳۲ نفر از اعضای قوم «دینکا» که به پایگاه موقتی ملل متحد پناه آورده بودند، حمله کردند. به گفته این سخنگوی ملل متحد این ۳۲ نفر مفقود شده‌اند.

حق در عین حال می‌گوید اوضاع در ایالت جونقلی رو به وخامت بیشتر است.

تازه‌ترین دور درگیری‌ها که ریشه در اختلافات قومی دارند، پنج روز است که به‌طور فزاینده‌ای ادامه دارد و تا کنون دست‌کم ۵۰۰ قربانی و ۲۰ هزار زخمی برجای گذاشته است.

اقوام ساکن سودان جنوبی که تا سال ۲۰۱۱ میلادی عمدتا با حکومت مرکزی در خارطوم مبارزه می‌کردند، از زمان استقلال آن کشور از سودان، رو به درگیری و خشونت علیه یکدیگر آورده‌اند.

روز دوشنبه گذشته گروهی از ارتش، به پایگاه گارد ریاست جمهوری حمله کردند. پس از این حمله رئیس‌جمهوری سودان جنوبی، معاون برکنار شده خود را به تلاش برای کودتای نظامی متهم کرد.

هر دو چهره سیاسی از دو گروه قومی رقیب در سودان جنوبی می‌آیند و قبیله‌هایی که به آنها تعلق دارند -رئیس‌جمهوری به قبیله دینکا و معاون او به قبیله نویر- پیشتر نیز بارها با یکدیگر درگیر شده بودند.
XS
SM
MD
LG