لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

ناو جنگی آمریکا به یک جزیره مورد مناقشه و تحت کنترل چین نزدیک شد


ناوشکن «استتهم» ایالات متحده در این تصویر از سال ۲۰۱۵ در بندری نظامی در شانگاهای دیده می‌شود
ناوشکن «استتهم» ایالات متحده در این تصویر از سال ۲۰۱۵ در بندری نظامی در شانگاهای دیده می‌شود

یک ناو جنگی ایالات متحده در آب‌های «دریای جنوب چین»، به جزیره‌ای مورد مناقشه میان پکن، تایپه و هانوی، نزدیک شده‌است. چین این موضوع را «اقدامی جدا تحریک‌آمیز» توصیف کرده‌است.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، ناوشکن «استتهم» ایالات متحده، روز ۱۱ تیر ماه به ۱۲ مایل دریایی (۲۲ کیلومتری) جزیره تریتون نزدیک شده‌است.

تریتون در جنوب «مجمع‌الجزایر پاراسل» قرار دارد که از مناطق مورد مناقشه میان کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا، و تحت کنترل چین، است. تایوان و ویتنام نیز مدعی مالکیت این جزایر هستند.

۱۲ مایل دریایی، پایان محدوده بین‌المللی برای شناورهای دریایی، پیش از ورود به آب‌های ساحلی یک کشور یا مناطق مورد ادعای یک کشور به‌شمار می‌رود. مقام‌های آمریکایی می‌گویند ناوشکن آن کشور در آب‌های بین‌المللی و بر اساس «عملیات مبتنی بر آزادی دریانوردی» در حرکت بوده‌است.

لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، اما این اقدام آمریکا را «جدا تحریک‌آمیز» توصیف کرده و گفته است «نقض تمامیت ارضی چین، امنیت و صلح مناطق آبی اطراف آن را مختل کرده، پرسنل و تاسیسات را به مخاطره می‌اندازد. و در نتیجه یک اقدام تحریک‌آمیز جدی سیاسی و نظامی به‌شمار می‌رود».

به گفته لو کانگ، جمهوری خلق چین، «از تمامی ابزار لازم برای دفاع از تمامیت ارضی و امنیت خود بهره خواهد برد».

از زمان روی‌کار آمدن دونالد ترامپ، این دومین بار است که آمریکا اقدام به انجام «عملیات متبنی بر آزادی دریانوردی» می‌کند؛ بار نخست دو ماه پیش بود و در جریان آن نیز یک ناوشکن ایالات متحده به ۱۲ مایل دریایی یک جزیره مصنوعی تحت کنترل چین نزدیک شده بود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید نزدیک شدن به محدوده ۱۲ مایل دریایی ساحل جزایر مورد ادعای چین، می‌تواند تاکیدی بر این موضوع باشد که واشینگتن این ادعاهای مالکیتی را قبول ندارد.

XS
SM
MD
LG