لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

آمریکا: اعتراض‌ها در مورد پهپادها بررسی می‌شود


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، روز سه‌شنبه ۳۰ مهر ماه در عین دفاع از کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین آن کشور علیه پیکارجویان در دیگر کشورها، گفت گزارش‌های اخیر دو سازمان مدافع حقوق بشر در این مورد، بررسی می‌شود.

پیشتر دو سازمان فرادولتی مدافع حقوق بشر، دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل، به برخی عملیات این هوایپماها در پاکستان و یمن اعتراض و عفو بین‌الملل آنها را «جنایت جنگی» عنوان کرده بود.

عفو بین‌الملل، یکی از سازمان‌هایی که برخی از این حملات را جنایت جنگی نامیده است، در گزارش تازه‌ای می‌گوید «برنامه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مجوزی در دست آمریکا برای کشتار، بدون رعایت استانداردهای بین‌المللی» است.

سخنگوی کاخ سفید با وجود آنکه گفته در این مورد بررسی‌هایی صورت خواهد گرفت، اما می‌گوید «عملیات علیه تروریسم» که با این هواپیماها انجام می‌شود «قانونی» است.

عفو بین‌الملل در گزارش تازه خود می‌گوید از میان ۴۵ حمله‌ای که با این پهپادها بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در پاکستان رخ داده، ۹ مورد را بررسی کرده و به‌ویژه در مورد نتایج این حملات در دو مورد نگرانی وجود دارد.

حملات پهپادها در پاکستان، با واکنش‌هایی در آن کشور و در میان مقام‌های اسلام‌آباد نیز روبه‌رو شده است.

در حال حاضر، نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در آمریکاست و قرار است روز چهارشنبه با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دیدار و گفت‌وگو کند. گزارش‌ها حاکی‌ست که موضوع حملات هواپیماهای بدون سرنشین، یکی از محورهای گفت‌وگو خواهد بود.

گزارش‌های تازه سازمان‌های مدافع حقوق بشر در مورد پهپادها روز ۲۲ اکتبر در واشینگتن منتشر شد
گزارش‌های تازه سازمان‌های مدافع حقوق بشر در مورد پهپادها روز ۲۲ اکتبر در واشینگتن منتشر شد
این جریان بر روابط هر دو کشور سایه افکنده است، هر چند با سفر تازه جان کری، وزیر خارجه آمریکا به پاکستان و نیز سفر شریف به ایالات متحده، مقام‌های هر دو کشور گام‌هایی را برای بهبود این روباط برداشته‌اند. در عین حال قرار است کمک‌های امنیتی آمریکا به پاکستان نیز از سر گرفته شود.

یکی دیگر از گروه‌های حقوق بشری معترض به عملیات پهپادها، دیدبان حقوق بشر است؛ سازمانی که در گزارش تازه خود در مورد حملات این هواپیماها در یمن ابراز نگرانی کرده است.

در گزارش دیدبان حقوق بشر به شش مورد از این عملیات اشاره شده است. البته ایالات متحده رسما مسئولیت حملات در یمن را برعهده نگرفته است.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید از میان «۸۲ نفری» که در این عملیات کشته شده‌اند، «۵۷ نفر غیرنظامی» بوده‌اند.

اعتراض‌ها به عملیات پهپادها و نیز دفاع مقام‌های آمریکایی از آنها پیشتر نیز وجود داشته است.

واکنش‌ها به این حملات حتی به سازمان ملل نیز کشیده شده است.

موضوع پهپادها با اعتراض پاکستان همراه بوده و از محورهای گفت‌وگوهای مقام‌های سیاسی آن کشور و آمریکا به شمار می‌رود
موضوع پهپادها با اعتراض پاکستان همراه بوده و از محورهای گفت‌وگوهای مقام‌های سیاسی آن کشور و آمریکا به شمار می‌رود
در مرداد ماه گذشته دبیر کل سازمان ملل گفته بود حملات هواپیماهای بدون سرنشین، در باید چارچوب قوانین بین‌المللی تحت نظارت قرار بگیرد.

بان گی‌مون که آن زمان در دیداری دو روزه در پاکستان به سر می‌برد، گفته بود: «هر کوششی باید به‌کار گرفته شود تا جلو اشتباه‌ها و تلفات شهروندان غیرنظامی گرفته شود».

از سوی دیگر مقام‌های آمریکایی نیز از این حملات دفاع کرده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در زمان کارزار انتخاباتی برای دومین دوره ریاست‌جمهوری خود، از حملات پهپادها دفاع کرده و گفته بود این حملات با کسب اطمینانی نسبی در مورد هدف قرار ندادن غیرنظامیان انجام می‌شود.

البته در همان زمان نیز اوباما تاکید کرده بود دستور جدیدی برای استفاده از آنها صادر کرده و به کار گیریشان را محدود به «خطرات آنی» کرده، در حالی‌که اولویت با بازداشت مظنونین است.

خود این گفته‌ها نیز دو روز پس از اعتراضات سازمان عفو بین‌الملل از کاربرد پهپادها بیان می‌شد.
XS
SM
MD
LG