لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

«حماس از يک توافق نهائی صلح ميان اسرائيل و فلسطينی ها جلوگيری نخواهد کرد»


 خالد مشعل
خالد مشعل
خالد مشعل رئيس دفترسياسی حماس گفته است که سازمان وی از يک توافق نهائی صلح ميان اسرائيل و فلسطينی ها جلوگيری نخواهد کرد.

خالد مشعل درديدار با الکساندر سلطان اف، معاون وزير خارجه روسيه که به خاورميانه سفرکرده ، گفته است اگر محمود عباس رهبرتشکيلات خودگردان فلسطينی با اسرائيل به پيمان نهائی صلح برسد و اين پيمان در همه پرسی مردم فلسطينی به تصويب برسد، «حماس مانعی در برابر آن نخواهد بود».

اين سخنان خالد مشعل را آقای سلطان اف در جريان ديدارهای دو روز اخير خود با بلندپايگان اسرائيل به آگاهی آنها رسانده است. معاون وزير خارجه روسيه که پس از ديدار با خالد مشعل در دمشق به اسرائيل رفت، با شيمون پرز، رئيس جمهوری اسرائيل و وزيران دفاع و خارجه اسرائيل ديدارکرده بود.

بنوشته روزنامه هاآرتص، آقای سلطان اف مقامات اسرائيل را از«پيام های مثبتی که از خالد مشعل دريافت کرده، با خبر ساخت و تاکيد کرد که نبايد از اين پيامهای رهبر حماس غافل شد».

درميان ناخشنودی اسرائيل، روسيه در دهه اخير مناسبات نزديک با حماس را حفظ کرده، و همواره با انتقادهای اسرائيل روبرو شده است.

هاآرتص نوشت، «خالد مشعل به معاون وزيرخارجه روسيه گفته است که حماس با اسرائيل مذاکره سياسی نمی کند اما با مذاکره محمود عباس با اسرائيل مخالفتی ندارد و اگر گفت و گوهای او منجر به دستيابی به پيمان نهائی صلح شود و مردم فلسطينی در رفراندوم آنرا بپذيرند، حماس نيز مقاومتی نخواهد کرد».

بنوشته هاآرتص، ميزبانان اسرائيلی معاون وزيرخارجه روسيه نسبت به پيامی که او بيان کرد، ابراز ترديد کردند. برای مثال، شيمون پرز به آقای سلطان اف گفت «حماس مانند تروريستهای چچن است. فکرنکنيد که حماس می تواند ميانه رو باشد. اين يک سازمان تروريستی تمام عيار است که ازروزی که اسرائيل غزه را ترک کرده بی وقفه در فکر ساختن راکتهائی با برد طولانی تراست. حماس با سازندگی درغزه کاری ندارد. تنها در انديشه ويرانی و ضربه زدن است».

يووال ديسکين رئيس سازمان امنيت داخلی اسرائيل در نشست يکشنبه گذشته دولت اسرائيل از «پيامهای ملايم و آشتی جويانه» بلندپايگان حماس در دوره اخير سخن گفت و از جمله تاکيد کرد که سخنرانی ماه گذشته خالد مشعل به مفهوم موافقت حماس با تشکيل کشورفلسطين تنها درمرزهای پيش از جنگ ۱۹۶۷ است، و هرچند اين سازمان اسلام گرا ايدئولوژی خود را حفظ کرده اما اکنون نگاه حماس به سوی عرصه سياسی است و می خواهد حکومت محمود عباس را به چالش بکشد».

بنيامين نتانياهو نخست وزيراسرائيل در آن نشست آقای ديسکين را ساکت کرد و گفت «کار نهاد شما امور امنيت داخلی است، از بيان مسائلی که مربوط به تصميم گيريهای سياسی است خودداری کنيد».

سازمان اسلام گرای حماس، با تاکيد بر «مقاومت مسلحانه» در سال ۱۹۸۷ توسط شيخ احمد ياسين، عبدالعزيز الرنتيسی و محمد طه که سه عضو ارشد شاخه فلسطينی «اخوان المسلمين» بودند، پايه ريزی شد. در زمان شالوده ريزی حماس، سازمان آزاديبخش فلسطين و جنبش فتح راه مقاومت مسلحانه عليه اسرائيل را ترک کرده و به سوی قراردادهای صلح با اسرائيل پيش می رفتند.

حماس و فتح اکنون مدتهای ديرين است که رقيب سرسخت يکديگر محسوب می شوند.

مذاکرات سياسی تشکيلات فلسطينی و اسرائيل بر سر صلح نهائی، سال گذشته اندکی قبل از پايان کار دولت اهود اولمرت متوقف شد، و حکومت خودگردانی برای از سرگيری آن، خواهان اجرای شرطهای اساسی از سوی دولت راستگرای نتانياهو است.
XS
SM
MD
LG