لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۸

ادامه بازرسی‌ها برای کشف سرمنشأ گوشت اسب در اروپا


قصابی در هارلم هلند می گوید تقاضا برای گوشت اسب در روزهای گذشته افزایش یافته است.
قصابی در هارلم هلند می گوید تقاضا برای گوشت اسب در روزهای گذشته افزایش یافته است.
با گسترش ابعاد جنجال بر سر کشف گوشت اسب در فراورده های دارای برچسب گوشت گاو در چند کشور اروپايی، وزرای اين کشورها روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه در شهر بروکسل دور هم گرد آمدند تا درباره آنچه «تلاش برای جلب مجدد اعتماد به شدت آسيب ديده مشتريان» توصيف شده بحث و تبادل نظر کنند.

در همين حال تونيو بورگ، از اعضای کميسيون سلامت پارلمان اتحاديه اروپا تأييد کرده که اوضاع اين نهاد «از نزديک تحولات را زير نظر گرفته است.»

به گزارش شبکه خبری «سی ان ان»، اتحاديه اروپا علاوه بر نشست ياد شده خواستار تشکيل جلسه ای فوق‌العاده در روز جمعه با شرکت نمايندگان دولت‌های فرانسه، رومانی، هلند، لوکزامبورگ و بريتانيا شده است. در همين ارتباط تونيو بورگ نيز اظهار اميدواری کرد که «بررسی دولت‌ها هرچه زودتر به شناسايی و معرفی مسببان اين مسأله منجر شود.»
در واکنش به نتايج بازرسی ها، اوون پترسون، وزير محيط زيست بريتانيا حقايق کشف شده را «بسيار تکان دهنده» توصيف کرد و فروش گوشت اسب به جای گوشت گاو را در بريتانيا «کاملاً غيرقابل قبول» دانست.


گفت‌و‌گوهای بروکسل يک روز پس از آن انجام می شود که پليس و مسئولان بهداشت بريتانيا در ادامه بازررسی‌های خود برای کشف سرمنشأ گوشت اسب در محصولاتی که قرار بود با گوشت گاو تهيه شوند، يک کشتارگاه و شرکت فراورده‌های گوشتی را به طور سرزده مورد بازرسی قرار دادند.

به ظاهر اين کشتارگاه که در شهرستان «تودموردن» در وست يورکشاير بريتانيا واقع شده، همان جايی بوده که لاشه‌های اسب را به شرکت فراورده‌های گوشتی لهستانی «فارمباکس» می‌فرستاده است. شرکت فارمباکس هم بعد از فرآوری محموله‌های گوشت اسب آنها را به صورت گوشت کبابی و همبرگری به فروش می‌رسانده است. فعاليت هر دوی اين مراکز با حکم مقام‌های قضايی به حالت تعليق درآمده و باقيمانده گوشت توليدی آنها نيز توقيف شده است.

در واکنش به نتايج بازرسی‌ها، اوون پترسون، وزير محيط زيست بريتانيا حقايق کشف شده را «بسيار تکان دهنده» توصيف کرد و فروش گوشت اسب به جای گوشت گاو را در بريتانيا «کاملاً غيرقابل قبول» دانست. اين عضو هيئت دولت بريتانيا خواستار اشد مجازات برای کسانی شد که در چنين فعاليت‌هايی دست داشته‌اند.

تاکنون وجود گوشت اسب در محصولاتی که قرار بوده ۱۰۰ درصد از گوشت گاو تهيه شوند در کشورهای سوئد، بريتانيا و فرانسه مورد تأييد قرار گرفته است. اين محصولات شامل لازانيای منجمد شرکت بزرگ «فيندوس» و سس مخصوص اسپاگتی شرکت «تسکو» بوده که هر دو توسط شرکت فرانسوی «کوميگل» توليد می‌شوند.

برپايه برخی گزارش‌ها منشأ اصلی گوشت اسب در فراورده‌های گوشتی اروپايی دو کشتارگاه رومانيايی بوده است. امری که موضع‌گيری ويکتور پونتا، نخست‌وزير اين کشور را به دنبال داشته است. آقای پونتا اعلام کرده که «اين گرايش هميشه در بعضی وجود داشته که مسئوليت را از خود سلب کنند و تا جايی که ممکن است تقصير را از خود دور کنند و در نهايت آن را متوجه اعضای جديد [اتحاديه اروپا] بدانند، کشورهايی که از دستگاه روابط عمومی قدرتمندی برخوردار نيستند، چنين چيزی من را آزرده می‌کند.» در همين حال دنيل کنستانتين، وزير کشاورزی رومانی، نيز گفته است هيچ مدرکی دال بر تهيه گوشت اسب مورد استفاده در محصولات کشف شده در کشور رومانی وجود ندارد.

در نظرسنجی‌ای که در سال ۲۰۱۰ توسط شبکه سی ان ان انجام شد ۱۰ درصد پاسخ‌دهندگان گفته بودند که در زندگيشان گوشت اسب را خورده و طعم آن را دوست داشته‌اند.

۲۸ درصد گفته بودند هيچگاه آن را امتحان نکرده اما مايلند يک بار هم که شده آن را بچشند. ۲۰ درصد ديگر از کسانی بودند که گزينه خوردن گوشت اسب را «در شرايط خاص» انتخاب کرده بودند و ۴۲ درصد هم گفته بودند که «تحت هيچ شرايطی» سراغ خوردن گوشت اسب نخواهند رفت.
XS
SM
MD
LG