لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

اعلان جهاد قذافی عليه سوئيس


معمر قذافی رهبر ليبی
معمر قذافی رهبر ليبی
معمر قذافی رهبر ليبی عليه سوئيس اعلان جهاد کرد و گفت سوئيس يک دولت کافر است که مساجد را ويران می کند.

معمر قذافی در سخنان خود در شهر بنغازی در شرق ليبی در گردهمايی که بمناسبت ولادت پيامبر اسلام برگزار شد گفت:« هر مسلمانی در هر کجای جهان که با دولت سوئيس همکاری کند دشمن پيامبر ، خداوند و قرآن است. مسلمانان بايد در فرودگاه های جهان اسلام مانع فرود هواپيماهای سوئيسی شوند، بايد مانع از آن شوند که کشتی های سوئيسی در بنادر اسلامی پهلو بگيرند و تمام بازار و مغازه ها را بايد جستجو کرد و مطمئن شد که کسی اجناس ساخت سوئيس را نمی فروشد.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، وزارت خارجه سوئيس اعلام کرد که در مورد سخنان رهبر ليبی هيچ اظهار نظری نمی کند. مناسبت ليبی و سوئيس در سال ۲۰۰۸ و بدنبال بازداشت پسر قذافی به جرم ضرب و شتم مستخدمان خود قطع شد.

پسر معمر قذافی به فاصله کوتاهی آزاد شده و از وی رفع اتهام شد. اما دولت ليبی در واکنش صدور نفت خود به سوئيس را قطع کرده ، ميلياردها دلار پول خود را از بانک های سوئيسی خارج کرد و دو بازرگان سوئيسی را که در ليبی کار می کردند دستگير کرد.

خبرگزاری رويترز می گويد يکی از دو تبعه سوئيس آزاد شده ولی نفر دوم که به سفارت سوئيس در شهر طرابلس پناه برده بود برای پرهيز از تنش شديدتر در مناسبات دو کشور ناگزير شده خود را به پليس تحويل دهد و دوره چهارماهه زندان خود را آغاز کند.

دولت ليبی مدعی است که پرونده دو تبعه سوئيسی دراين کشور به بازداشت پسر معمر قذافی در شهر ژنو ارتباطی ندارد.

به گزارش خبرگزاری رويترز معمر قذافی در بخش ديگری از سخنرانی روز پنجشنبه خود گفت: « ما بايد به جنگ عليه سوئيس صهيونيسم و تجاوزگران خارجی ادامه دهيم. اين مبارزه تروريزم نيست بلکه جهاد است. جهاد حق ملت ها برای مبارزه مسلحانه است و با تروريسم تفاوت دارد. »

معمر قذافی همچنين سوئيس را متهم کرد که کشور کفار است و مساجد را ويران می کند. او از همه خواست که با تمام قوا جهاد را عليه سوئيس آغاز کنند.

ظاهرا اشاره رهبر ليبی به رفراندوم اخير در کشور سوئيس است که ساختن مناره را ممنوع کرده است.
رهبر ليبی اين سخنان را در مراسم خطبه های قبل از نماز در ميدان شهر بنغازی و در حضور نمايندگان دهها کشور اسلامی بيان کرد.

در نوامبر سال گذشته مردم سوئيس با ۷/۵۷ درصد رای موافق در يک رفراندوم از طرح پيشنهادی حزب دست راستی اين کشور برای ممنوع کردن ساخت مناره حمايت کردند. دولت سوئيس با اين طرح مخالف بود و هشدار داد که باعث محدود شدن آزادی های مذهبی خواهد شد.
XS
SM
MD
LG