لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

ناسا و طرح اعزام فضانوردان با فضاپيماهای تجاری


سازمان فضايی آمريکا،ناسا،با وجود کاهش بودجه و محدوديت های مالی که بسياری از طرحهای پژوهشی اين سازمان را زير سئوال برده است قصد دارد طرح مربوط به اعزام فضانوردان خود توسط فضاپيماهای بخش خصوصی را دنبال کند.

به گزارش خبرگزاری « رويترز» از سال ۲۰۱۰ که ناسا همکاريهای خود با شرکت های خصوصی علاقمند به راه اندازی سفرهای فضايی آغاز کرده است تا ماه مه سال ۲۰۱۴ که مرحله فعلی طرح موسوم به خدمه پروازهای تجاری به پايان می رسد، سازمان ناسا در مجموع حدود يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار صرف اين طرح خواهد کرد.

دولت آمريکا برای ادامه اين طرح بودجه ای قريب ۸۲۱ ميليون دلار را برای سال مالی ۲۰۱۴ پيش بينی کرده ولی کنگره آمريکا در دو سال گذشته اين بخش از بودجه پيشنهادی دولت را به نصف کاهش داده است.

بخش عمده ای از اين بودجه اکنون به دو شرکت بزرگ يعنی « بوئينگ» و « اسپيس اکس» اختصاص می يابد که در حال طراحی و ساخت يک کپسول يا فضاپيما با ظرفيت هفت نفر هستند.

علاوه بر اين سازمان ناسا از طراحی و ساخت يک فضاپيمای بالدار که توسط شرکت خصوصی ديگری انجام می شود حمايت مالی می کند.

مسئول طرح توسعه فضاپيماهای تجاری و خصوصی در سازمان ناسا می گويد که حذف زودرس رقابت شرکت ها در زمينه طراحی و توليد فضاپيماها بزرگترين خطری است که اين طرح را تهديد می کند.

وی در جلسه اخير بررسی اين برنامه ها گفت:« هدف ناسا از طرح موسوم به خدمه پروازهای تجاری فراهم کردن امکانات لازم برای انتقال امن و ارزان قيمت مسافران به مدار کره زمين است. شرکت های خصوصی فعال در اين طرح به خوبی می دانند که برای ناسا امنيت و هزينه ارزان اولويت های مهمی هستند. بنابراين آنها برای اجرای بهتر اين طرح با يکديگر رقابت می کنند.»

خبرگزاری « رويترز» می افزايد که طبق قرارداد ناسا با اين شرکت ها دستمزد و يا هزينه مورد توافق ثابت خواهد ماند و فقط به شرط آنکه محصول نهايی واجد تمام شرايط باشد اين پول پرداخت خواهد شد. در عين حال اين شرکتها ملزم هستند که هزينه تحقيقات و طراحی اين ماشينهای فضايی را به طور مشترک تقبل کنند.

يکی از اهداف اصلی اين طرح فراهم نمودن گزينه های ارزان قيمت تری برای انتقال فضانوردان به ايستگاه فضايی بين المللی است. اين مرکز تحقيقات فضايی که هزينه توليد ، ارسال و نگهداری آن حدود صد ميليارد دلار بوده از سالها پيش در فاصله ۴۰۰ کيلومتری از زمين قرار دارد.

با توجه به از دور خارج شدن موشک فضاپيمای « شاتل» در سال ۲۰۱۱ سازمان فضايی آمريکا برای انتقال کارشناسان و فضانوردان خود به ايستگاه فضايی بين المللی مجبور است از امکانات فضايی روسيه استفاده کند که تاکنون هزينه آن برای اعزام هر نفر حدود ۶۲ ميليون دلار تمام شده است.

خبرگزاری « رويترز» يادآوری می کند که ناسا در سالهای گذشته در همکاری با شرکت های خصوصی توانسته است بخشی از پروازهای فضايی برای انتقال تدارکات و وسايل به اين ايستگاه را انجام دهد. در حاليکه در سالهای اوليه همه اين پروازها و ماموريت ها توسط موشک ها و فضاپيماهای متعلق به دولت آمريکا انجام می شد.

مسئولان ناسا در روزهای اخير اعلام کردند که در ازای اختصاص يک بودجه ۸۰۰ ميليون دلار در چهارچوب قرار داد با شرکت های خصوصی اکنون دولت آمريکا از دو تاسيسات پرتاب فضاپيما، دو فضاپيمای مخصوص انتقال تدارکات و وسايل و دو موشک انتقال فضاپيما که بسيار مقرون به صرفه هستند برخوردار شده است. اين امکانات قابليت های حمل و نقل فضايی ناسا را به شکل چشمگيری افزايش خواهند داد.

سازمان فضايی آمريکا در پايان نشست مسئولان اين سازمان که تا روز جمعه در مرکز فضايی کندی در فلوريدا ادامه خواهد داشت جزييات بيشتری را در مورد قراردادهای مربوط به انتقال انسان به فضا با شرکت های خصوصی آمريکايی اعلام خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG