لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

کتاب جديدی در مورد جانوران ناشناخته


یودا
یودا
از خفاش کوچکی که « يودا » نام گرفت تا گونه ای از قورباغه که به خاطر بينی اش لقب «پينوکيو» به آن دادند، همه شخصيت های يک کتاب جديد هستند به نام «شماردن ادامه دارد».

طی ۲۰ سال گذشته طرح شناسايی و سرشماری جانوران ناشناخته که توسط نهاد بين المللی حفاظت از حيات وحش به اجرا گذاشته شده، صدها و حتی هزارها گونه ناشناخته و کم ياب از جانوران را در نقاط دور افتاده کره زمين شناسايی و ثبت کرده است.

نهاد بين المللی حفاظت از حيات وحش به مناسبت اين ۲۰ سال فعاليت، کتابی را تهيه و منتشر کرده که در آن تاريخچه ای از اين فعاليت ها ارائه شده و در مورد برخی از مهمترين اکتشافات و گونه های جانداران جالب که شناسايی شده اند توضيحات مفصلی ارائه شده است.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، طی اين ۲۰ سال فعاليت ۸۰ مورد طرح شناسايی و سرشماری جانداران در ۲۷ کشور جهان به اجرا درآمده است. به گفته « لوييز امونس» يکی از پژوهشگرانی که در ۱۴ مورد از اين طرحهای اکتشافی حضور داشته، مجموعه اين بررسی ها در درک درست تر از تنوع گونه های حيات در سطح کره زمين نقش بسيار مهمی ايفا کرده است.

نهاد بين المللی حفاظت از حيات وحش می گويد که تاکنون حدود ۵ ميليون دلار در زمينه هايی مثل اقتصاد بومی مناطق مختلف جهان و آموزش صدها دانشجو و پژوهشگر در کشورهای در حال توسعه سرمايه گذاری کرده است.
«لوييز امونس» می افزايد:« اين طرح از نظر آگاهگری برای ضرورت و اهميت شناخت بيشتر از تنوع جانوری کره زمين نقش مهمی ايفا کرده است. مردم فکر می کنند که علوم طبيعی همه چيز را در مورد طبيعت می داند ولی هنوز هم گونه های فراوانی از جانداران برای ما ناشناخته اند.»

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، از سال ۱۹۹۰ که برنامه شناسايی و سرشماری جانداران ناشناخته آغاز شد حدود ۱۳۰۰ گونه جانوری جديد کشف شده که تاکنون بيش از يک سوم آنها رسما نامگذاری و در فهرست جانوران شناخته شده قرار گرفته اند.

کارشناسان اين نهاد می گويند که تاکنون حدود يک ميليون و نهصد هزار گونه مختلف از جانداران شناسايی و ثبت شده اند ولی به احتمال زياد رقمی بين سه تا ده ميليون جاندار ديگر هنوز ناشناخته اند.

«ليئانه آلونسو»مدير طرح شناسايی و سرشماری جانداران در بيانيه ای به مناسبت انتشار اين کتاب جديد گفت:« ما درمورد مختصات هر يک از جانداران و نقشی که هر يک از آنها در تنوع و پيوند حيات وحش ايفا می کنند اطلاعات بسيار اندکی داريم. بسياری از اين جانداران در چرخه حيات، تصفيه آب و يا گستراندن دانه های گياهان نقش مهمی ايفا می کنند. با ترويج موجوديت و توضيخ نقش اين جانوران ما قصد داريم شانس آنها را برای تداوم بقا افزايش دهيم.»
XS
SM
MD
LG