لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

آژانس: انفجاری در فردو رخ نداده است


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس انرژی اتمی
آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه، گزارش های مربوط به انفجار در تاسيسات غنی سازی فردو در نزديکی قم را رد کرده است.

به گزارش رويترز، جيل تودور، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی، در بيانيه کوتاهی گفت که مشاهدات اين سازمان با موضع گيری ايران مبنی بر عدم وقوع انفجار در تاسيسات غنی سازی فردو مطابقت دارد.

وبسايت آمريکايی ورلد نيوز ديلی که نزديک به محافظه‌کاران است، روز شنبه به نقل از افرادی که آنها را مهره‌های اطلاعاتی پيشين ايران معرفی کرده بودند، نوشت که انفجاری «مهيب» در روزهای گذشته در سايت اتمی فردو در قم رخ داده و تمامی ۲۴۰ کارکنان آن در دل کوه گرفتار شده و وضعيت اضطراری در محل برقرار است.

در واکنش به این گزارش، علاء الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران شامگاه يکشنبه، هشتم بهمن، با انتقاد از «اين دست رفتارهای غرب» گفت: «بر اساس تحقيقات صورت گرفته از مسئولان سازمان انرژی اتمی ايران، اين مسئله به هيچ عنوان در هيچ ابعادی صحت ندارد».

ایالات متحده نیز اعلام کرد ادعاهای مطرح شده درباره انفجار در تاسیسات اتمی فردو را معتبر نمی‌داند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز با تردید درباره این گزارش نوشته بود رسانه‌های غربی که به منابع اطلاعاتی دسترسی دارند با احتیاط با این خبر برخورد کردند. هاآرتص همچنین در منبع این خبر که شخصی به نام رضا کهليلی است، تردید کرده و نوشته است سازمان‌های اطلاعاتی عمده، این ادعای کهلیکی را جدی نگرفتند؛ مضاف بر اینکه قرینه‌ای هم برای ادعای وی در دسترس نیست.

سایت فردو که وجود آن در سال ۲۰۰۹ فاش شد و از سال ۲۰۱۱ غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را آغاز کرده، از جمله محورهای مناقشه غرب و ایران است.

کشورهای غربی خواستار تعطیلی این سایت هستند و ابراز نگرانی کرده‌اند که این تاسیسات می‌تواند ایران را به ساخت بمب اتم نزدیک کند.

ایران می‌گوید محصول این تاسیسات را برای رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران می‌خواهد.
XS
SM
MD
LG