لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

ادامه گمانه‌زنی‌ها در مورد مرگ ببر سیبری در ایران: ایدز یا گوشت خر


ببر سیبری در باغ وحش تهران
ببر سیبری در باغ وحش تهران
در حالی که گمانه‌زنی در مورد مرگ یک ببر نر که روز پنج‌شنبه گذشته در باغ وحش تهران جان داد همچنان ادامه دارد، مسئولان ایرانی تاکنون ایدز گربه‌سانان، بیماری مشمشه و بيماری ناشی از خوردن گوشت خر را عامل احتمالی مرگ این ببر اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، ببر وارداتی نر در باغ وحش تهران، همان سكونت‌گاه موقتی كه تبديل به سكونت‌گاه هشت ماهه‌اش شده بود، جان داده است.

حدود هشت ماه پیش، روسیه در قبال دریافت دو یوزپلنگ ایرانی، دو ببر را برای احیای گونه منقرض شده ببر مازندران در اختیار ایران قرار داد.

معاون محيط طبيعی سازمان محيط زيست در همان زمان در مورد انتقال ببرها به ايران گفته بود:‌ «اگر بالای ميليارد‌ها تومان در اين زمينه سرمايه‌گذاری شود ارزش دارد؛ زماني كه در فرودگاه روس‌ها ببرها را با امكانات بسيار بالايی آوردند و پلنگ‌ها را بردند احساس حقارت كرديم. در روسيه برای اين‌گونه تحقيقات سرمايه‌گذاری می‌شود و مسئولانشان توجه زيادی به اين امر دارند.»

در حالی که مدير باغ وحش ارم علت مرگ ببر سيبری را ابتلا به ايدز يا بيماری ناشی از مصرف «گوشت خر» اعلام کرده است، محمدباقر صدوق، معاون محيط طبيعی و تنوع زيستی سازمان حفاظت محيط زيست، علت مرگ این ببر وارداتی را ابتلا به نوعی بيماری تنفسی عنوان کرده است.

به گفته وی، بيماری «مشمشه» در باغ وحش ارم تهران شيوع پيدا کرده است که به گربه‌سانان منتقل می‌شود.

بيماری «مشمشه» يکی از بيماری‌های باکتريايی مسری خطرناک است که اغلب سبب ابتلای تک‌سمی‌ها می‌‌شود. اين بيماری مشترک بين انسان و حيوان، به‌شدت کشنده است.

در همین حال محمدي‌زاده، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان محيط زيست، گفته بود که پنج ميليارد تومان بودجه برای فراهم‌ كردن شرايط زيست ببرها مورد نياز است، «بودجه‌ای كه آن ‌قدر تأمين نشد تا ببر نر مرد».

مژگان جمشیدی، خبرنگار متخصص محیط زیست در وبلاگ خود، دیده‌بان محیط زیست ایران، خطاب به محمدی‌زاده می‌نویسد: «رئيس محترم سازمان محيط زيست، خيلی‌ها به ورود ببر به ايران انتقاد کردند. از کارشناسان داخلی گرفته تا خارجی‌ها، اما شما هر بار در پاسخ مدعی شديد که اتفاقا برعکس همه تمجيد هم کرده‌اند!»

وی می‌افزاید: «آقای محمدی‌زاده! شما که چندين بار وعده داديد که ببرها فقط يک ماه ميهمان باغ وحش هستند و بعد به ميانکاله می‌روند، پس چه شد؟ يادتان هست حتی در تاريخ ۱۹ خردادماه سال جاری به گواه اين خبر فارس دوباره وعده داديد که مهرماه اين ببرها به ميانکاله می‌روند. پس چه شد؟»

این خبرنگار محیط زیست در مورد بی‌توجهی مسئولان درباره میانکاله می‌نویسد: «انگار فقط کافی بود که ببر نر روز پنج‌شنبه، ۹ دی‌ماه، بميرد و بعد موافقت سازمان شما با ساخت جاده در ميانکاله اعلام شود! اين که در سايت دولت، مصوبات سفر چند روز قبل دولت به مازندران اعلام می‌شود و عنوان می‌شود که دولت احداث پل عابر با سازه مناسب و سازگار با محيط زيست (با اولويت چوبی) با هدف دسترسی بهشهر به ميانکاله و دريا از محل اعتبارات استانی يا بخش خصوصی را تصويب کرده است، اين يعنی چه؟»
XS
SM
MD
LG