لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

«موسسات مذهبی ايران از شورشيان یمنی حمایت می کنند»


امسال حداقل ۱۰۵ سرباز دولتی و ۹۰ نفر از شورشيان جان خود را در تبردهای پراکنده ولی شديد از دست دادند.
امسال حداقل ۱۰۵ سرباز دولتی و ۹۰ نفر از شورشيان جان خود را در تبردهای پراکنده ولی شديد از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، جمعه دوم مارس، يکی از مقامات حزب حاکم در يمن، ليبی و موسسات مذهبی در ايران را متهم کرد که به شورشيان شيعه اين کشور که در شمال يمن با نيروهای دولتی می جنگند، کمک می کنند.


امسال حداقل ۱۰۵ سرباز دولتی و ۹۰ نفر از شورشيان، در نبردهای پراکنده ولی شديد میان شورشیان و نیروهای دولتی، جان خود را از دست دادند.


به گفته مقامات دولتی، رهبر شورشيان شيعه «عبدالملک حوثی» خواهان ايجاد يک حکومت اسلامی است. در ژانويه گذشته «علی عبدالله صالح» گفت که برخی از کشورها از گروه «حوثی» پشتيبانی مالی می کنند و سلاح در اختيار اين گروه قرار می دهند.


به گزارش خبرگزاری رويترز به گفته «طاريق شامی» يکی از مسئولين حزب «کنگره خلق» ، مقامات امنيتی ايرانی به يمن اطلاع دادند که موسسات مذهبی ايران از شورشيان حمايت می کنند ولی اين گروه ها مورد پشتيبانی رسمی تهران نيستند.


اين مطلب در وب سايت اين حزب نيز نوشته شده است. در ماه مارس سال ۲۰۰۶ میلادی، يمن بيش از ۶۰۰ نفر از شورشيان شيعه را آزاد کرد. آزادی اين زندانيان در چارچوب پايان بخشيدن به درگيری دو ساله ميان شورشيان و دولت صورت گرفت.


تاکنون صدها سرباز و شورشی جان خود را در اين زد و خوردها از دست داده اند.


آقای شامی می گويد «عبدالملک حودثی» از آتش بس بين دولت و شورشيان استفاده کرده و با کمک مالی کشورهای خارجی سلاح های سنگين خريداری کرده است.


وی می افزايد مسافرت های مکرر «يحيی حودثی» که زمانی نماينده مجلس يمن بود، به ليبی و درخواست از اين کشور برای ميانجيگری بين شورشيان و دولت، نشانه بارزی از رابطه وحمايت ليبی از اين شورشيان است.


«يحيی حودثی» هم اکنون در آلمان بسر می برد و دولت يمن خواستار استردارد وی شده است.


آقای «شامی» می افزايد: «قصد شورشيان شيعه، به وجود آوردن يک عراق ديگر است که خشونت فرقه ای در آن بين شيعه و سنی بيداد می کند.»


XS
SM
MD
LG