لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۶

افتخاری: از اعترافات همسرم ۲۵ ساعت فیلمبرداری کرده اند


پوستر درخواست آزادی سعید ملک پور که در اینترنت منتشر شده است.
پوستر درخواست آزادی سعید ملک پور که در اینترنت منتشر شده است.
زهره افتخارى، همسر سعيد ملك ‌پور، از متهمان پرونده هاى اينترنتى كه نزديك به دو سال است در زندان اوين به سر مى برد، در نامه اى كه روز يكشنبه هفته جاری به رییس قوه قضائيه جمهوری اسلامی نوشته، اتهام هايى كه به همسرش وارد شده است را رد كرد.

رادیو فردا در گفت و گو با خانم افتخارى، جزئيات بيشترى را در باره پرونده سعيد ملك پور جويا شده است.



زهره افتخاری: همسرم دو سال پيش براى ديدار با پدرش سفرى به ايران داشت و سه روز پس از ورود به ايران دستگير شد و ما تا سه ماه نمى دانستيم چه سازمانى مسئول بازداشت او است.

آخر آذرماه كه سعيد را در زندان ديدم و طبق جلسه بازجويى كه خودم داشتم، متوجه شدم اتهام همسرم تبليغ عليه نظام، مديريت سايت هاى مستهجن، توهين به مقدسات و رهبرى و رییس جمهور، ارتباط با بيگانگان، ارتباط با گروه هاى معاند و در كل مفسد فى الارض است.

مگر همسر شما چه سايتى را اداره مى كرد، در مورد اين سايت براى ما توضيح دهيد؟

همسرم من هيچ سايتى را اداره نمى كرد و اصلا مدير سايت نبود. او فقط يك طراح ساده وب بود كه يا تمام يك وب سايت را طراحى مى كرد مانند وب سايت های آژانس مسافرتى يا وب سايت يك داروخانه و يا در يك پروژه قسمتى از طراحى يك وب سايت را از نظر مديريت بانك اطلاعاتى يا امنيت شبكه به عهده مى گرفت.

پس بر چه اساسى جمهورى اسلامى ايران مى گويد ايشان در سايت هاى مستهجن فعاليت داشته است؟

تا آن جايى كه ما متوجه شديم تمام اين اتهامات بر اساس اعترافاتى است كه در دوران بازجويى از همسرم گرفته اند.

شما معتقديد اين اعترافات در شرايط عادى گرفته شده است؟

به طور قطع اين طور نيست، چون من سه ماه بعد از بازداشت سعيد او را در زندان اوين ديدم و همان زمان به من گفت اعترافاتى كرده ام كه شرمم مى آيد به تو بگويم. او گفت ۲۵ ساعت از من فيلمبردارى تلويزيونى كرده اند.

البته ما فقط نيم ساعت توانستيم با هم صحبت كنيم و من از حالت روحى و جسمى او فهميدم تحت چه شرايطى مجبور به اعتراف شده است. همسرم مى گفت اگر تو از ايران بروى من مى توانم اعترافاتم را پس بگيرم.

گويا آقاى ملك پور بعدا به قاضى دادگاه اعلام مى كند زير شكنجه و فشار روانى به اين اعترافات وادار شده است. آيا به اين گفته توجهى شد و در پرونده تاثيرى داشت؟

خير، متاسفانه مشكل اينجاست كه به هيچ كدام از درخواست هاى قانونى سعيد در دادگاه توجهى نشد. آثار شكنجه هاى همسرم همچنان بعد از دو سال مشهود است و فك او صدا مى دهد. پزشكانى كه در بند ۳۵۰ زندان اوين بودند و او را معاينه كردند، به سعيد گفته بودند درخواست كند تا به پزشكى قانونى برود چون آثار شكنجه همچنان بر بدنش وجود دارد. با تاييد پزشكى قانونى اعترافات همسرم از اعتبار قانونى ساقط مى شود.

خانم ملك پور! شما به رياست قوه قضاييه نامه اى نوشته ايد. تقاضاى شما دراين نامه چيست؟

با اين كه براى ما سخت است ولى نمى گوييم او را آزاد كنيد. تنها چيزى كه مى خواهيم اين است كه يك دادگاه عادلانه براى او برگزار شود و امكاناتى كه لازم دارد تا در دادگاه از خود دفاع كند در اختيارش قرار گيرد. براى بررسى پرونده نياز است كارشناسان كامپيوتر قوه قضاييه كه بى طرف هم باشند روى پرونده كار كنند، چون قاضى اطلاعات لازم در مورد اينترنت و آى تى ندارد و پرونده در مورد جرايم رايانه اى است.

همسر شما كه يك طراح ساده وب بوده و براى ديدن پدرش به ايران مى رود، چرا بايد چنين سندسازى براى او انجام شود. مگر آقاى ملك پور پيش از اين فعاليت سياسى داشته است؟

من و همسرم هيچ كدام فعاليت سياسى نداشته ايم و افرادى گمنام و بى نام و نشان هستيم. به آقاى حسين درخشان هم اتهام مديريت سايت هاى مستهجن را وارد كردند ولى چون آقاى درخشان يك روزنامه نگار شناخته شده بود كسى اين اتهام را باور نكرد.اما همسر من چون يك شهروند عادى و بى نام و نشان است راحت تر مى توانند به او برچسب بزنند.
XS
SM
MD
LG