لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

اوکراین؛ آشتی دو رنگ نارنجی و آبی


از راست به چپ: ویکتو یاناکوویچ، نخست وزیر، ویکتور یاناکوویچ، رییس جمهوری و اولکساندر موروز، رییس پارلمان اوکراین
از راست به چپ: ویکتو یاناکوویچ، نخست وزیر، ویکتور یاناکوویچ، رییس جمهوری و اولکساندر موروز، رییس پارلمان اوکراین

ويکتور يوشچنکو، رييس جمهوری اوکراين می گوید که بحران سياسی در اين کشور به پايان رسيده است.


ويکتور يوشچنکو پس از ديدار با ويکتور يانوکوويچ، نخست وزير و رهبر مخالفان رييس جمهوری، بالاخره بر سر زمان قطعی انتخابات زود رس به توافق رسيدند. پايان ماه سپتامبر انتخابات پارلمانی در اوکراين برگزار خواهد شد.


بحران سياسی در اوکرايی زمانی به پايان رسيد، که طی روزهای اخير بسياری از ناظران با نگرانی از شکل گيری يک کودتا، به صحنه سياسی این کشور می نگريستند.


امروز چه در اوکراين و چه در اروپا، جايی که تحولات اوکراين از نزديک و گاهی با نگرانی دنبال می شود، همه منتظر بودند تا ببينند ویکتور یوشچنکو چه خواهد گفت.


ويکتور يوشچنکو روز یکشنبه بر صحنه تلويزيون ها ظاهر شد و گفت: «می توانيم بگوييم که بحران سياسی در اوکراين به پايان رسيده است. پس از يک گفت و گوی طولانی ولی آسان، بالاخره راه حل پيدا شد.»


راه حل پايان ماه سپتامبر است. زمانی برای برگزاری انتخابات پارلمانی، که هر دو چهره مهم رقيب در صحنه سياسی اوکراين، ويکتور يانوکوويچ نخست وزير و ويکتور يوشچنکوی رييس جمهور بر سر آن به توافق رسيدند.


هنوز انقلاب نارنجی به رهبری يوشچنکو و پاسخ آن اين بار به رنگ آبی و به رهبری يانووکويچ را بسياری به خاطر می آوردند، که ناگهان زمزمه های کودتا بلند شد.


رهبران انقلاب نارنجی اوکراين که پس از مدتی با يکديگر دچار اختلاف شدند، جای خود را رفته رفته به هواداران حزب مناطق در پارلمان اين کشور دادند. حزب مناطق اين بار با رهبری يانوکويچ، چهره اصلی مخالف نارنجی ها در يک اتخابات دموکراتيک به مجلس راه يافت. نارنجی ها اکثريت را از دست دادند.

اما همه چيز به سادگی نگذشت. روز دوم آوريل رييس جمهور اعلام کرد، مجلس به دليل تخطی از قانون اساسی منحل خواهد شد و انتخاب زودرس برگزار می شود.



صف آرایی طرفداران نخست وزیر اوکراین در برابر تصمیمات رییس جمهوری، این کشور را برای هفته های متوالی در بحران فرو برده بود.

يوشچنکو با اطمينان اعلام کرده بود، که هيچ درگيری صورت نخواهد گرفت، کشکمشی نخواهد شد و قانون به رييس جمهوری اين اجازه را می دهد تا وی انتخابات زودرس را اعلام کند. رييس جمهوری اوکراین گفت: «انتخابات جديد عادلانه و آزاد خواهد بود.»


اما زمان چندان به درازا نکشيد، که رييس جمهوری اطمينان خود را ازدست داد. نخست وزير با برگزاری انتخابات مخالفت کرد. هوادارانش به خيابان ها آمدند.


اندکی پس از آن هواداران يوشچنکو نيز به خيابان ها آمدند. غرب و شرق اوکراين در برابر يکديگر صف آرایی کرد. غرب طرفدار يوشچنکو، هوادار عضويت در اتحاديه اروپا، نارنجی و شرق طرفدار يانوکويچ، هوادار نزديک شدن بيشتر به روسيه، آبی.


پنج شنبه گذشته، اختلافات وارد مرحله جديدی شدند. رييس جمهوری اوکراین، دادستان کل کشور را به دليل دخالت در امور سیاسی برکنار کرد و گفت: « اتفاق بی سابقه ای در تاريخ اين کشور رخ داد. برای اولين بار، اختلافات و بحران های سياسی، پای دادستانی کل کشور را به ميان کشيده است.»


مخالفان اين کار را کودتا ناميدند. اتحاديه اروپا و آمريکا هم از رييس جمهوری انتقاد کردند. طرفداران نخست وزير، ازجمله وزير کشور تلاش کردند با کمک نمايش های نظامی افراد تحت رهبری خود دادستان برکنار شده را به دفتر خود بازگردانند.


اما رييس جمهوری اوکراين کنترل نيروهای ويژه وزارت کشور را از وزير کشور گرفت و گفت همه نيروهای تحت فرمان در کيف جمع شوند.


واسلی تسوشکو، وزير کشور، در جمع خبر نگاران ظاهر شد. و گفت :« آيا کسی می تواند به من بگويد، چرا سربازان تحت امر وزارت کشور در آماده باش هستند؟ آيا جايی خبری هست؟ کسی نمی تواند به اين سوال جوابی بدهد. من هم نمی توانم به کسی جوابی بدهم. به همين خاطر می خواهم بدانم چرا سربازان در راه کيف هستند.»


اما پيش از آن که وزير کشور پاسخ خود را بگيرد، پليس راهنمايی و رانندگی اوکرايين به همراه برخی از نمايندگان مجلس از حزب مخالف رييس جمهوری، جلوی خودروهای حامل سربازان را گرفتند. وقتی هيچ راهی برای رفتن به پايتخت نماند، سربازان ويژه وزارت کشور پای پياده به کيف رفتند.


سربازان در راه و اختلافات در اوج، نگرانی ها از يک رويارويی خشونت بار بالا گرفته بود، که رييس جمهوری و نخست وزير پای ميز مذاکره نشستند. روز جمعه بدون نتيجه و با گفته های سرد نخست وزير ويکتور يانوکوويچ.


نخست وزير گفت: از رييس جمهوری خواسته است که در شرايط فعلی با يک ديدار سه نفره با حضور خود او، رييس جمهور و رييس شورای عالی کشور موافقت کند تا مشکلات را بررسی کنند و برای آن راه حلی پيدا کنند. ولی رييس جمهوری با اين پيشنهاد مخالفت کرد.


روز شنبه مذاکرات ادامه پيدا کرد. ساعت ها بدون درز خبری به بيرون. روز یکشنبه صبح نهايتا دو طرف بر سر تاريخ برگزاری انتخابات به نتيجه رسيدند. پايان بحران. اگر نه قاطعانه پايان، اما دست کم با رضايت دو طرف و بدون شليک گلوله ای.


XS
SM
MD
LG