لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

عبدالله عبدالله نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را رد کرد


به گفته عبدالله، مذاکرات با اشرف غنی احمدی زی، رقیب انتخاباتی وی برای تشکیل دولت وحدت ملی نیز به بن‌بست رسیده است.
به گفته عبدالله، مذاکرات با اشرف غنی احمدی زی، رقیب انتخاباتی وی برای تشکیل دولت وحدت ملی نیز به بن‌بست رسیده است.

عبدالله عبدالله یکی از دو نامزد پست ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که نتایج بازشماری آراء دومین دور انتخابات ریاست جمهوری را نخواهد پذیرفت.

به گفته وی، مذاکرات با اشرف غنی احمدی زی، رقیب انتخاباتی وی برای تشکیل دولت وحدت ملی نیز به بن بست رسیده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه ۱۷ شهریورماه گزارش داد که عبدالله در جمع هواداران خود اعلام کرد که وی برنده هر دو دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شده است، اما مقامات کشوری رقیب وی احمد زی را برنده انتخابات معرفی کرده‌اند.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه آوریل و دور دوم در ماه ژوئن برگزار شد اما اختلاف بر سر سلامت انتخابات باعث شده است که اعلام نهایی نتایج انتخابات تا به امروز دچار تاخیر شود و انتظار می‌رود که نتایج دور دوم انتخابات در اواخر هفته جاری توسط کمیسیون انتخابات اعلام شود.

در روند شمارش آرای دور دوم انتخابات، آقای عبدالله مدعی شد که به نفع رقیب وی تقلب صورت گرفته است و نتیجه انتخابات را نخواهد پذیرفت، اما بعد از میانجیگری جان کری، وزیر خارجه آمریکا قرار شد که دفتر هیات نمایندگی سازمان ملل متحد، یوناما، در کابل تشکیل گردد و با «مد نظر قراردن شرایط دو نامزد»، آرای مشکوک باطل و آرای پاک دوباره بازشماری شود.

اکنون که انتظار می‌رود نتایج آرا طی چند روز آینده اعلام شود، آقای عبدالله می‌گوید که «بر اساس آرای واقعی افغان‌ها، وی برنده انتخابات است و نتایجی را که اعلام خواهد شد، نمی‌پذیرد».

بر اساس این گزارش، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نیز روز شنبه هفته جاری با هر دو نامزد گفت‌وگوی تلفنی داشته است. آمریکا اصرار دارد که هر دو نامزد ائتلاف کنند و دولت وحدت ملی تشکیل دهند، اما عبدالله می‌گوید که مذاکرات پیرامون این موضوع نیز به بن بست خورده است.

دو نامزد صبح دوشنبه با همدیگر گفت‌وگوی روی در روی داشته‌اند، اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روشن است که این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیده‌ است.

با این حال آقای عبدالله نگفت که آیا از مذاکرات برای تشکیل دولت وحدت ملی کنار خواهد کشید یا نه. وی اشاره‌ای به اقدام بعدی خود نیز نکرد و تنها به هواداران خود توصیه کرد که از خشونت پرهیز کنند.

وضعیت نامعلوم و پرمناقشه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی است که روز سه‌شنبه سالگرد کشته شدن احمدشاه مسعود فرمانده نظامی سابق این کشور است که از وی به عنوان قهرمان ملی یاد می‌شود. وی دو روز قبل از حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر در آمریکا کشته شد.

به رغم هشدار عبدالله به هواداران خود برای اجتناب از خشونت، احمد وردک وزیر سابق دفاع این کشور به آسوشیتدپرس گفته است که هواداران «افراطی» عبدالله ممکن است خشونت به راه اندازند.

به گفته وی، احتمال خشونت وجود دارد. آقای وردک افزود که برخی از کشور‌ها علاقه‌مند به ایجاد خشونت هستند که دو تا از آنها در شرق و غرب ما هستند.

وردک به نام این کشور‌ها اشاره‌ای نکرد، اما آسوشیتدپرس می‌نویسد: «واضح است که منظور وی از شرق و غرب، پاکستان و ایران هستند».

با این حال کبیر رنجبر یکی از اعضای تیم احمدی زی با «بازنده ضعیف» خواندن عبدالله، از وی خواسته است که نتیجه شمارش آرا تحت نظر نهاد سازمان ملل و جامعه جهانی را بپذیرد.

رییس جمهوری فعلی افغانستان از سال ۲۰۰۱ قدرت را در دست دارد.

آمریکا انتظار دارد که رییس جمهوری آتی افغانستان سریعا پیمان نظامی با این کشور را که اجازه می‌دهد ۱۰ هزار نیروی آمریکایی در افغانستان بمانند، امضا کند. این نیرو‌ها قرار است برای مبارزه با تروریسم و آموزش نیروهای افغانی در این کشور بمانند.

XS
SM
MD
LG