لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

درگيری مرزی ميان آذربايجان و ارمنستان چندين کشته برجای نهاد


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
يک روز بعد از اينکه وزارت دفاع ارمنستان، ۱۵ خرداد ماه از از زخمی شدن شش نفر و کشته شدن سه نظامی اين کشور در درگيری های مرزی توسط نيروهای نظامی آذربايجان خبر داد، جمهوری آذربايجان روز سه شنبه، ۱۶ خرداد، اعلام کرد که پنج سرباز نظامی این کشور طی درگيری ديگری با نيروهای نظامی ارمنستان کشته شدند.

وزارت دفاع آذربايجان با انتشار اعلاميه ای که نسخه ای از آن در اختيار راديو فردا قرار گرفته است، اعلام کرد که صبح روز سه شنبه، نيروهای ارمنی قصد وارد شدن به منطقه تحت کنترل آذربايجان در منطقه «قازاخ» واقع در شمال غربی اين کشور را داشتند که با مقاومت نيروهای نظامی آذربايجان مواجه شده اند و طی درگيری مسلحانه، پنج سرباز آذربايجانی کشته شده اند.

يک مقام نظامی در گفت و گو با خبرگزاری ترند جمهوری آذربايجان، گفته است که هر دو طرف در درگيری نظامی روز سه شنبه تلفاتی داشته اند، اما هنوز دولت ارمنستان تلفات نظامی نيروهای خود طی درگيری روز سه شنبه را تاييد نکرده است.

افزايش نقض آتش بس و کشته شدن نيروهای نظامی طرفين مناقشه در حالی است که هيلاری کلينتون، وزير خارجه امريکا روز دوشنبه سفر سه روزه خود به کشورهای منطقه قفقاز را آغاز کرده است.

خانم کلينتون روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی با همتای ارمنی خود بر لزوم اجتناب از درگيری نظامی و يافتن راه حلی صلح آميز در مناقشه قره باغ کوهستانی تاکيد کرد.

آذربايجان و ارمنستان از سال ۱۹۹۴ در آتش بس به سر می برند، اما سالانه صدها مورد نقض آتش بس ميان دو طرف گزارش می شود. تنها سال گذشته، بنابر گزارش وزارت دفاع آذربايجان، موارد نقض آتش بس از طرف نيروهای ارمنی به ۷۷۴ مورد رسيد که طی آن ۱۹ آذربايجانی، شامل چهار غير نظامی کشته شدند.

ارمنستان نيز می گويد که آذربايجان طی سال گذشته ميلادی شش هزار مورد نقض آتش بس انجام داده است که باعث کشته شدن تعدادی از نظاميان ارمنستان شده است.

مناقشه ميان دو کشور قفقاز جنوبی، ارمنستان و آذربايجان، در اوايل دهه نود با حمله نيروهای نظامی ارمنستان به بخش هايی از آذربايجان که ادعا می شد، اکثريت ساکنين آن را ارامنه تشکيل می دهند آغاز شد و از سال ۱۹۹۳ بيست درصد از سرزمينهای متعلق به آذربايجان، شامل قره باغ کوهستانی و هفت منطقه اطراف آن اشغال شد.

سال ۱۹۹۴ طرفين به پيمان آتش بس دست يافتند و از آن تاريخ، گروه مينسک سازمان امنيت و همکاری اروپا با رياست مشترک روسيه، فرانسه و امريکا برای حل صلح آميز مناقشه قره باغ کوهستانی ميانجی گری می کنند.

سازمان ملل اراضی اشغالی قره باغ کوهستانی را بخشی از خاک آذربايجان می داند و شورای امنيت سازمان ملل طی چهار قطعنامه خواهان آزادی اراضی اشغالی شده است.
XS
SM
MD
LG