لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

هلند نقاشی‌های به یغما رفته یهودیان را به مالکان آن باز می‌گرداند


نقاشی «رقص» از هنری ماتیس، عکس تزئینی است
نقاشی «رقص» از هنری ماتیس، عکس تزئینی است
سازمان موزه‌های هلند اعلام کرده است که شماری از نقاشی‌های به يغما رفته خانواده‌های يهودی در سال‌های حکومت نازی‌ها در اروپا را به مالکان اصلی آن باز می‌گرداند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سازمان موزه‌های هلند اعلام کرد پس از بررسی‌های جامع و جديد به اين نتيجه رسيده است که ۱۳۹ اثر نقاشی مصادره شده خانواده‌های يهودی اروپايی توسط نازی‌ها، در موزه‌های هلند قرار دارد.

اين سازمان گفته است که آثار یاد شده به بازماندگان اين خانواده‌ها و وارثان آنها مسترد می‌شود.

شماری از اين آثار، کار نقاشان برجسته و مهم جهانی است که ارزش مادی بسياری دارد.

از جمله این آثار می‌توان به نقاشی‌هایی از هنری ماتيس (نقاش فرانسوی نيمه اول قرن بيستم)، پاول کله (نقاش سوئيسی با مليت آلمانی همزمان با حکومت نازی‌ها) و واسيلی کانديسنکی (نقاش مهم روس در نيمه اول قرن بيستم) اشاره کرد.

سازمان موزه‌های هلند گفته است که راه‌های ورود اين آثار به موزه‌های هلندی «مشکوک» بوده و هر چند که برخی از آنها خريداری شده‌اند، اما اين احتمال که معامله‌ها زير تهديد صورت گرفته است، مانع از ادامه نگاهداری آنها در موزه‌های هلند خواهد شد.

رييس اين سازمان به آسوشيتدپرس گفت استرداد اين آثار به بازماندگان مالکان اصلی نقاشی‌ها، «اخلاقی‌ترين راه است و اين کار صورت خواهد گرفت».

بررسی‌های اين سازمان نشان می‌دهد که ۶۱ اثر نقاشی متعلق به ۲۰ خانواده يهودی بوده است.

بازماندگان آلبرت اشترن يک مجموعه‌دار يهودی در متقاعد کردن سازمان موزه‌های هلند به بازگرداندن آثار به يغما رفته، نقش مهمی داشته‌اند.

حزب نازی آلمان با رهبری آدولف هيتلر در سال ۱۹۳۳ در آلمان روی کار آمد و در پايان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ سقوط کرد.

در دوازده سال حکومت نازی‌ها و گسترش نفوذ آنها در بخش‌هايی وسيع از اروپا، سرقت آثار هنری ارزشمند از خانواده‌های يهودی، يک روال نسبتاً عادی برای نازی‌ها در آلمان و ساير سرزمين‌هايی بود که آنجا را اشغال کرده بودند.

در اين سال‌ها ميليونها نفر از يهوديان اروپا از خانه‌های خود رانده شده و به اردوگاه‌های کار يا اردوگاه‌های مرگ اعزام شده و اموال به جای مانده از آنها به يغما می‌رفت.

در کنار آثار نقاشی ضبط شده از خانواده‌های يهودی، تنديس‌ها و ساير آثار هنری و همچنين آثار باستانی ارزشمند ديگری از يهوديان اروپايی مصادره شده بود.

پروفسور رودی اکارت از دانشگاه اوترخت هلند که سرپرستی کميسيون بررسی‌های جديد هلندی در مورد آثار نقاشی به يغما رفته را بر عهده داشته است، به آسوشيتدپرس گفت اطمينان دارد که آثار بيشتری در آينده در هلند شناسايی خواهد شد که بايد آنها را نيز به وارثان مالکان اصلی آنها مسترد کرد.
XS
SM
MD
LG