لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

نخستین وزیر دفاع زن اکوادور کشته شد


خانم لاریوا نخستین وزیر دفاع زن اکوادور بود
خانم لاریوا نخستین وزیر دفاع زن اکوادور بود

نخستين وزير دفاع زن اکوادور و پنج تن از اعضای اين وزارتخانه روز چهارشنبه درجريان حادثه سقوط دو هلی کوپتر جان خود را از دست دادند .


به گزارش آسوشيتدپرش، وزير کشور اکوادور اعلام کرد که برخورد هلی کوپترها در بندر مانتا باعث مرگ گوادلوپه لاريوا، وزير دفاع، دختر ۱۷ ساله وی و پنج نفر از مقامات وزارت دفاع شد .


لنين مورنو، معاون رييس جمهوری اکوادور در تشريح چگونگی اين حادثه در يک مصاحبه تلويزيونی گفت که هلی کوپترها در حال پرواز آزمايشی شبانه بودند که به علت مانور بد، پروانه ها با يکديگر تصادم کرده و سبب سقوط شدند .


اين حادثه در يک پايگاه نظامی در ۱۶۰ مايلی جنوب شرقی کيتو، پايتخت اکوادور رخ داد .


مورنو افزود: هيچ يک از فرماندهان رده بالای وزارت دفاع در اين هلی کوپتر نبودند .


خانم لاريوا، از سوی رافائل کوريا، رييس جمهوری اکوادور به اين سمت برگزيده شد و هر دو، روز ۱۵ ژانويه کار خود را آغاز کردند .


وزير دفاع اکوادور علاوه بر اينکه نخستين زن اين مقام در تاريخ اکوادور است اولين وزير دفاعی است که در ارتش خدمت نکرده است .


در بيانيه کوتاهی که از کانال يک تلویزيون اکوادور پخش شد، رييس جمهوری از مردم اين کشور خواست که برای گوادلوپه، دخترش، خلبان ها، خانواده قربانيان و برای حکومت اکوادور دعا کنند .


آقای کوره آ که هفت زن را وارد کابينه خود کرده است می گويد که اين اقدام وی برای بهبود بخشيدن به برابری جنسيتی در اين کشور آمريکای جنوبی است .


انتصاب خانم لاريوا به سمت وزير دفاع اين نگرانی را برانگيخته بود که ارتش دربرابر چنين تصميمی مقاومت کند .


وی قبل از برگزيده شدن به اين سمت گفته بود که انتظار دارد اين انتصاب بيشتر کنجکاوی افسران ارتش را برانگيزد که چگونه يک زن می تواند اين نقش را ايفاء کند تا اينکه باعث دشمنی و عداوت شود .


وزير کشور اکوادور اعلام کرد که کميسيون ويژه تحقيقات برای بررسی علت اين حادثه تشکيل خواهد شد .


خانم لاريوا که معلم مدرسه بود با پيشرفت حزبی به کنگره اکوادور راه يافت. او با دختر و پسرش زندگی می کرد. همسر وی هشت سال پيش درگذشت.


XS
SM
MD
LG