لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

حسین هابره دیکتاتور سابق چاد به حبس ابد محکوم شد


هابره مسئول قتل و شکنجه ده‌ها هزار نفر از مخالفان خود در دوران حکومت دیکتاتوری‌اش بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۰ معرفی شده است.
هابره مسئول قتل و شکنجه ده‌ها هزار نفر از مخالفان خود در دوران حکومت دیکتاتوری‌اش بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۰ معرفی شده است.

حسین هابره دیکتاتور سابق چاد روز دوشنبه ۱۰ خرداد به اتهام سرکوب مردم در دوران حکومتش به حبس ابد محکوم شد. روند محاکمه او از ژوئیه سال ۲۰۱۵ آغاز شده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هنگام صدور حکم دادگاه گروهی از زندانیان سیاسی دوران حکومت حسین هابره و هواداران آنها از شادی اشک ریخته و یکدیگر را در آغوش گرفتند.

در مقابل، گروهی از طرفداران دیکتاتور سابق هنگام خروج او از ساختمان دادگاه که تحت کنترل امنیتی شدیدی بود حسین هابره را تشویق کردند. او دست‌های خود را به سوی طرفدارانش دراز کرد و مشت‌های گره کرده خود را نشان می‌داد و در مقابل، هوادارانش برای او کف می‌زدند.

حسین هابره به جنایت علیه بشریت، جرایم جنگی و شکنجه و از جمله آزار جنسی و تجاوز به یک زن، متهم شده بود.

او مسئول قتل و شکنجه ده‌ها هزار نفر از مخالفانش در دوران حکومت دیکتاتوری‌اش در چاد، بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۰، معرفی شده است.

کمیسیون حقیقت یابی که در سال ۱۹۹۲ در چاد تشکیل شد، حکومت حسین هابره را به سرکوب، قتل و آزار سیستماتیک مخالفان متهم کرده و می‌گوید در دوران حکومت او ۴۰ هزار نفر کشته شدند.

در این گزارش پلیس امنیتی مسئول اصلی سرکوب معرفی شده است.

رید برودی، یکی از وکلای سازمان دیده‌بان حقوق بشر که بیش از ۱۵ سال در این پرونده فعالیت داشته است گفت: «محکوم شدن حسین هابره پس از ۲۵ سال برای این جرایم خوفناک یک پیروزی بزرگ برای قربانیان و مردم چاد است که بدون فداکاری و پشتکار آنها هیچگاه او محاکمه نمی‌شد. صدور این حکم پیام نیرومندی است که نشان می‌دهد دورانی که دیکتاتورها پس از قتل عام مردم به خارج می‌گریختند و زندگی راحت و با رفاهی داشتند، به سر رسیده است».

وی افزود: «محکومت حسین هابره نشان داد که هیچ فردی بر فراز قانون نیست. این اولین بار است که رییس سابق حکومت شخصا به دلیل تجاوز به زنان محکوم می‌شود».

محاکمه حسین هابره از ژوئیه پارسال در دادگاهی در سنگال آغاز شد. این اولین محاکمه‌ای است که در آن رهبر سابق یک کشور دیگر به جرم نقض حقوق بشر محاکمه و محکوم شده است. بیش از ۹۰ شاهد در جریان دادگاه شهادت دادند.

وکیل مدافع حسین هابره گفت به رای دادگاه اعتراض خواهد کرد. او برای تسلیم اعتراض خود ۱۵ روز فرصت دارد.

بخش دوم محاکمه که طی آن قرار است در مورد پرداخت غرامت به چهار هزار شاکی خصوصی تصمیم‌گیری شود، در روزهای آینده آغاز خواهد شد.

حسین هابره که از سال ۱۹۹۰ و پس از فرار از چاد در شهر داکار پایتخت سنگال زندگی می‌کرد، این محاکمه را به بهانه اینکه انگیزه‌های سیاسی دارد، محکوم کرده است.

او و طرفدارانش چندین بار جلسه دادگاه را برهم زدند. او حاضر نشد وکیل بگیرد ولی دستگاه قضایی سنگال برای او وکیل تسخیری تعیین کرد.

دولت فعلی چاد به ریاست جمهوری ادریس دبی که قبل از برکنار کردن حسین هابره مشاور نظامی او بود، از برگزاری این محاکمه حمایت کرده است.

محاکمه حسین هابره نتیجه تلاش‌ها و اقدامات قانونی بسیاری از قربانیان زندان و شکنجه و خانواده‌های کسانی است که در دوران حکومت دیکتاتوری او کشته شده‌اند.

حسین هابره نخستین بار در سال ۲۰۰۰ از سوی یک قاضی سنگالی محکوم شد. ولی در پیچ و خم‌های طولانی طی یک دهه گذشته این پرونده به بلژیک ارجاع شد ولی در نهایت در نتیجه تلاش‌های قربانیان و خانواده‌های آنها بالاخره پرونده به سنگال باز پس فرستاده شد.

در سال ۲۰۰۱ بخشی از بایگانی‌های پلیس چاد مربوط به دوران حکومت حسین هابره کشف شد و در آنها شواهد مربوط به قتل بیش از ۱۲ هزار نفر در بازداشتگاه‌ها پیدا شد.

دیوان قضایی فوق‌العاده که حسین هابره را محاکمه کرد از مراجع قضایی سنگال و اتحادیه آفریقا تشکیل شده است.

دولت آمريکا از صدور اين حکم استقبال کرده و جان کری وزير خارجه آن را «اقدامی بی‌سابقه در مبارزه حهانی عليه مصونيت عاملان جنايت و کشتار» توصيف کرد.

او افزود اين پرونده در عين حال فرصتی است برای آمريکا تا به اعمال گذشته خود و دخالتش در چاد بيانديشد.

XS
SM
MD
LG