لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

ژنرال مک‌کنزی: ویروس کرونا احتمالا ایران را خطرناک‌تر خواهد کرد


ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا
ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه می‌گوید شمار قربانیان کرونا در ایران بسیار بیشتر از آن چیزی است که گفته می‌شود و اعلام همه‌گیر شدن ویروس کرونا در جهان توسط سازمان جهانی بهداشت، ایران را «خطرناک‌تر» خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کنث مک‌کنزی روز پنج‌شنبه ۲۲ اسفند گفت ایران شمار قربانیان کرونا در کشور را بسیار کمتر از آنچه هست، گزارش می‌دهد.

اظهارات او یک روز بعد از حملات راکتی به پایگاهی در عراق انجام شده است که در پی آن دو نیروی آمریکایی و یک بریتانیایی کشته شدند.

بعد از این حادثه، حملاتی به پایگاه‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در مرز سوریه و عراق انجام شد که بنابر گزارش‌ها، ۲۶ شبه‌نظامی کشته شدند.

آقای مک‌کنزی می‌گوید به نظرش معضل ویروس کرونا در تصمیمات جمهوری اسلامی تاثیرگذار خواهد بود و ایران را خطرناک‌تر خواهد کرد.

به گفته او، «رژیم‌های تمامیت‌خواه معمولا وقتی زیر فشار شدید قرار می‌گیرند، به دنبال افزایش دادن تهدیدات خارجی خود می‌گردند و به همین دلیل احتمالا ویروس کرونا، ایران را خطرناک‌تر خواهد کرد».

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اظهار داشت: هنوز تحقیقات پیرامون حمله به پایگاه عراقی و کشته شدن نیروهای آمریکایی ادامه دارد، اما تحقیقات در موارد قبلی نشان داده بود که این دست حملات کار گروه کتائب حزب‌الله، مورد حمایت ایران، بوده است.

بسیاری از نهادهای بین‌المللی، فعالان حقوق بشر، رسانه‌ها و حتی برخی از نمایندگان مجلس دولت ایران را به «پنهانکاری» در زمینه اعلام آمار واقعی تعداد قربانیان ویروس کرونا متهم می‌کنند.

بنابر گزارش‌ها، ایران بسیار دیرتر از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، این معضل را تایید کرد و در اعلام شمار قربانیان نیز پنهانکاری می‌کند.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، ۱۵ اسفند حکومت ایران را به دروغ‌گویی درباره گستره شیوع ویروس کرونا در کشور متهم ساخت.

وزارت بهداشت ایران روز پنج‌شنبه در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرد ۱۰ هزار و ۷۵ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا هستند و شمار قربانیان این بیماری به ۴۲۹ تن رسیده است.

اما بر اساس آماری که رادیو فردا از اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت به‌دست آورده است، تا روز ۱۹ اسفند حداقل ۹۲۷ نفر در ۳۰ استان ایران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند.

همچنین روزنامه واشینگتن‌پست عکس‌های هوایی از شهر قم، کانون اولیه شیوع کرونا، منتشر کرده است که قبرهای زیادی در چند منطقه بزرگ، هر کدام به اندازه یک زمین فوتبال، را نشان می‌دهد که به تازگی حفر شده‌اند.

واشینگتن‌پست می‌گوید که این قبرها برای دفن قربانیان ویروس کرونا حفر شده است.

شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده تبریز در مجلس، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که «وضعیت بحرانی» است و از سخنان ششم اسفند حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، که مدعی شده بود «از روز ۱۰ اسفند روال کشور به حالت عادی باز خواهد گشت»، انتقاد کرد.

او همچنین خواستار قرنطینه کل کشور شد.

سازمان جهانی بهداشت نیز روز چهارشنبه وضعیت ایران را «بسیار بد» عنوان کرد.

مقامات دولتی و قضایی به کرات نسبت به انتشار اخبار درباره قربانیان ویروس کرونا که به تایید دولت نرسیده است، هشدار داده‌اند.

خبرگزاری ایرنا نیز دوشنبه هفته جاری گزارش داد مقام‌های وزارت بهداشت ایران مسئولان بهداشت محلی را از اعلام تعداد جان‌باختگان منع کرده‌‌اند.

با این‌حال، علی خامنه‌ای ۱۳ اسفند رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی ادعا کرد که مقامات مسئول در ایران «از همان روز اول» با شفافیت تمام خبررسانی کرده و مردم را در جریان پیشرفت ویروس کرونا در کشور گذاشته‌اند.

منابع: رویترز، ایرنا، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG