لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

سه میلیون متر مربع از زمین‌های واگذار شده در کیش «بازپس گرفته شده‌اند»


مدیرعامل منطقه آزاد کیش از بازپس‌گیری سه میلیون متر مربع از زمین‌های واگذار شده «بدون ضابطه» در این منطقه خبر داد و گفت که تفاوت ارزش این زمین‌ها در زمان واگذاری و قیمت فعلی آنها سه‌ هزار و ٣٠٠‌ میلیارد تومان است.

علی‌اصغر مونسان در مصاحبه با شماره روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد روزنامه «شرق» تاکید کرد که در دولت محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق ایران، تنها در یک مورد حدود «دوم سوم » از این زمین‌ها، یعنی دو میلیون متر مربع به یک شرکت خصوصی واگذار شده است.

به گفته آقای مونسان، منطقه آزاد کیش بر اساس قرارداد، زمین‌هایی را به سرمایه‌گذاران واگذار می‌کند و آنها باید در این زمین‌ها طرح‌های تولیدی و یا گردشگری اجرا کنند و اگر طرحی در این زمین‌ها اجرا نشود، طبق قرارداد این زمین‌ها باید به منطقه آزاد بازگردد.

وی اعلام کرد که ‌سه میلیون متر مربع از زمین‌هایی که افراد از منطقه آزاد کیش دریافت کرده و در آن طرحی اجرا نکرده‌اند، با حکم دادگاه پس گرفته شده است.

به گفته آقای مونسان، قیمت این زمین‌ها در زمان واگذاری مجموعا حدود ٥٢٧ میلیارد تومان بوده و قیمت فعلی آنها مجموعا سه هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان است.

وی گفت که با وجود غیرقانونی بودن فروش زمین دریافت شده از منطقه آزاد، برخی از دریافت کنندگان این زمین‌ها آنها را از طریق وکالت فروخته‌اند.

آقای مونسان تاکید کرد که به دلیل فروش زمین از طریق وکالت، منطقه آزاد کیش «اصلا متوجه» نمی‌شود که این زمین‌ها فروخته شده است.

سال گذشته موضوع «تخلف ۱۳ هزار میلیارد تومانی» در فروش زمین‌های منطقه آزاد قشم از جمله فرودگاه قدیم این منطقه آزاد مطرح شد و تعدادی از مدیران از جمله رضا موسوی و اسفندیار حیدری‌پور دو مدیر عامل پیشین این منطقه، بازداشت شدند.

در همین حال، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد روز یکم شهریور ۹۴ خبر داده بود که ۱۵۴ قرارداد واگذاری اراضی برای اجرای پروژه‌های عمرانی در منطقه آزاد کیش که «هیچ اقدامی» در آن‌ها انجام نشده بود، در دو سال گذشته فسخ شده ‌است.

به گفته آقای ترکان، این قراردادهای واگذاری زمین «جنبه واقعی نداشتند».

حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس خرداد ماه گذشته گفته بود که در دولت سابق در منطقه آزاد کیش، «زمین‌هایی با قیمت متری ۴-۵ میلیون تومان به ارزش متری ۴۰ هزار تومان» فروخته شده بود.

در همین حال، مدیرعامل منطقه آزاد کیش میزان زمین‌های واگذاری شده در دولت سابق را «قابل توجه» خواند و گفت که تنها در یک مورد دو میلیون متر مربع زمین، به یک شرکت خصوصی واگذار شده است.

به گفته آقای مونسان، اگر همین یک مورد در نظر گرفته شود، دوسوم کل زمین‌های بازگشت داده شده به سازمان منطقه آزاد کیش، در دولت سابق واگذار شده است.

مدیر عامل منطقه آزاد کیش به نام شرکت دریافت کننده زمین و جزئیات پروژه‌ای که بنا بوده در آن اجرا شود، اشاره‌ای نکرده است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره وجود رانت در واگذاری این زمین‌ها گفت که «ما ریشه‌یابی نکرده‌ایم که واگذاری‌ها رانتی بوده یا نه».

مدیر عامل منطقه آزاد کیش همچنین اعلام کرد که آیین‌نامه واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران در دولت جدید «سخت‌تر» شده و مواردی چون گردش مالی، و اموال سرمایه‌گذاران متقاضی دریافت زمین بررسی می‌شود.

حمید بقایی معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد و رییس سازمان مناطق آزاد، نیز خرداد پارسال به اتهام «اختلاس» بازداشت و در دی ماه آزاد شد.

XS
SM
MD
LG