لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

ارتباط بهار بسيار سرد نيمکره شمالی با ذوب شدن يخ‌های قطب شمال


دانشمندان علوم جوی معتقدند که سرمای شديد هفته‌های اخير در شمال اروپا و آمريکا و بارش برف و طوفان‌های سرد در اين مناطق با کاهش شديد حجم لايه‌های يخ در قطب شمال ارتباط دارد.

به نوشته روزنامه « گاردين»، در پاييز سال گذشته ميزان و گستردگی لايه‌های يخ که معمولا در اين فصل در آب‌های قطب شمال تشکيل می‌شود به نازلترين حد خود کاهش يافت.

آمارهايی که روز دوشنبه توسط مراکز هواشناسی و بخش‌های اقليم شناسی دانشگاه‌های آمريکا منتشر شده است نشان می‌دهند که سرعت از بين رفتن لايه‌های يخ در آب‌های قطب شمال بسيار شدت پيدا کرده و حجم يخ در اين مناطق نسبت به ۳۰ سال پيش حدود ۸۰ درصد کاهش يافته است. اکثر کارشناسان معتقدند که اين تغييرات ناشی از گرمايش جو کره زمين است.

به اعتقاد اين گروه از کارشناسان، کاهش حجم يخ در مناطق قطبی باعث می‌شود که آب اقيانوس‌ها گرم‌تر شود. گرم شدن آب اقيانوس‌ها و گرم شدن جو زمين ارتفاع و مسير وزش بادهای شمالی که معمولا آب و هوای نيمکره شمالی را کنترل می‌کند، تغيير داده است.

اين وضعيت باعث شده که توده هوای سرد مناطق قطب شمال تا عمق بيشتری به سمت جنوب نفوذ کرده و تغيير آب و هوا و درجه حرارت در شمال اروپا و آمريکا را بسيار بيشتر از گذشته تحت تاثير خود قرار دهد.

به نوشته گاردين، برخی از دانشمندان علوم جوی از پارسال با اشاره به افزايش سرعت ذوب شدن لايه‌های يخ در قطب شمال هشدار داده بودند که تحت تاثير اين وضعيت، زمستان در شمال اروپا سردتر و طولانی‌تر خواهد شد.

سرمای شديد ماه مارس امسال در شمال اروپا با آب و هوای ملايم همين ماه در سال گذشته که طی آن اکثر کشورهای اروپای شمالی يکی از گرم‌ترين بهارهای خود را تجربه کردند به شدت در تناقض است.

دانشمندان می‌گويند دليل اين تناقض شديد را بايد در حجم بسيار زياد يخ‌های قطب شمال جستجو کرد که با سرعت بسيار زيادی در حال ذوب شدن هستند.

اداره امور جوی دولت آمريکا نيز در گزارش اخير خود اعلام کرد که افزايش گرما در مناطق قطب شمال، آب و هوای نيمکره شمالی را به شدت تحت تاثير قرار می‌دهد. در گزارش اين نهاد قيد شده بود که تحت تاثير گرمايش مناطق قطبی، شرايط جوی در نيمکره شمالی به شدت تغيير خواهد کرد و بايد منتظر وقوع پديده‌هايی نظير بارش شديدتر برف، وزش بادهای گرم و حتی جاری شدن سيلاب های گسترده بود.

مدير اداره هواشناسی بريتانيا نيز قبلا اعلام کرده بود که يکی از عوامل اصلی بارش شديد برف و سرمای شديد امسال در اين کشور ذوب شدن يخ‌های منطقه قطب شمال است.

مشاور سابق امور علمی دولت بريتانيا نيز چندی پيش هشدار داده بود که حوادث جوی فراوانی، درآينده نزديک کشور بريتانيا را تحت تاثير قرار خواهد داد. سال گذشته مناطق شمالی اروپا شاهد شديدترين موج هوای گرم، شديدترين ميزان بارندگی، خشکسالی و جاری شدن سيل بود.
XS
SM
MD
LG