لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۰

سه سال محرومیت برای داور دیدار پرسپولیس و استقلال در کمیته اخلاق


تورج حق‌وردی، داور فوتبال ایران که از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال محروم شده است.
تورج حق‌وردی، داور فوتبال ایران که از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال محروم شده است.

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران با صدور اطلاعیه‌ای، جمعی از دست‌اندرکاران این رشته ورزشی را با محرومیت‌ مواجه کرده است.

ریاست این کمیته به عهده مرتضی تورک است که پیشتر با عنوان قاضی جرایم امنیتی شناخته می‌شد.

در جدول منتشر شده، از داور و مربی تا دلال و پیشکسوتان فوتبال به چشم می‌خورد. از محرومیت کوتاه مدت با جریمه نقدی تا محکومیت مادام‌العمر. اما جزئیاتی از اتهامات اثبات شده که منجر به صدور حکم شده، به چشم نمی‌خورد.

مهم‌ترین چهره‌ محروم شده تورج حق‌وردی داور سرشناس فوتبال است. داوری که سابقه قضاوت شهرآورد تهران را در کارنامه‌اش دارد.

او سه سال محروم شده است. هواداران تیم‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی با نشر تصاویری از گذشته، علت محکومیت حق‌وردی در کمیته اخلاق را «فساد» علیه تیم خودشان می‌دانند.

محکومیت داوران در دنیا همواره با ذکر دلیل و جزئیات کامل ماجرا صورت می‌پذیرد. همراه با شرحی دقیق از اینکه تخلف در کدام بازی یا بازی‌ها صورت گرفته یا عوامل مرتبط با رشوه یا هر تخلف دیگر چه کسانی بوده‌اند.

رضا غیاثی سخنگوی کمیته داوران درباره محرومیت یکی از مشهورترین داوران فوتبال به سایت ورزش سه گفت: «به هیچ وجه در جریان این رای نیستم».

محمود پیشگاه هادیان بازیکن سابق ملوان بندرانزلی، به دلیل تخلف در دوران قائم مقامی این باشگاه سه سال محروم شده است.

شاهرخ بذرافشان مربی گمنام از باشگاهی گمنام، سنگین‌ترین حکم را دریافت کرده. او هدایت تیم شاهین رویال ایرانیان را برعهده داشت و دچار محرومیت مادام‌العمر شده است.

کمیته اخلاق درباره تخلفات بذرافشان که منجر به صدور این حکم سنگین شده نیز از ادای توضیحات خودداری کرده است.

چهار نفر از کارگزاران غیر رسمی فوتبال با جریمه نقدی و سه سال محرومیت مواجه شده‌اند: حسین حافظی، سامان کرمی، مهدی پالیزبان و مهدی تقی‌پور.

کمیته اخلاق اسامی چهار نفر را هم به عنوان دلالانی که محروم یا جریمه نقدی شده‌اند را منتشر کرده: عبدالله بابایی‌زاده، امیررضا علیزاده، نادر روان‌آور و مهدی صالحی.

حسین یاریار مدیرعامل باشگاه هنرمندان، سه سال محروم شده است و باید دویست میلیون ریال هم جریمه مالی بپردازد.

بازی‌های موسوم به «فعالیت‌های خیریه» تیم هنرمندان بارها در مظان اتهام رسانه‌های ورزشی بوده. تیمی که به نام هنرمندان تشکیل می‌شود اما اغلب بازیکنانش سابقه‌ای در وادی هنر ندارند.

یاریار درباره محرومیت خود به ورزش سه گفت: «حکم بدهی جام جهانی هنرمندان است. پرونده را مختومه کردیم و نمی‌دانستیم باید به کمیته اخلاق بگوییم. متاسفانه آقایان بلد نیستند آبروی افراد را حفظ کنند. حداقل می‌گفتند برای چه محروم شده‌ایم. هرکسی نداند فکر می‌کند ما را در مهمانی شبانه گرفته‌اند».

فدراسیون فوتبال واکنشی به اظهارات حسین یاریار نشان نداده است.

محمدرضا سیرلانی مسئول نقل و انتقالات باشگاه منحل شده صبا قم شش ماه محروم شده. همین محرومیت برای علیرضا بحرایی مدیرعامل و مالک تیم جهان ورزش در نظر گرفته شده است.

وحید ایمانی مربی تیم فوتسال آزما و شاهد بانوان، دو سال و نیم محروم شده. علی گنجی دیگر مربی فوتبال هم بدون ذکر نام باشگاه، شش ماه محرومیت با جریمه نقدی.

مرتضی رضازاده سرمربی امید دارایی تهران و حسین بابایی عضو تیم کیمیا فرایند قم به ترتیب یک سال و سه سال محروم شده‌اند.

ذوالفقار شریفی ایزدی سرمربی تیم شهدای ساری نیز به یک سال محرومیت و پرداخت صد میلیون ریال جریمه مالی محکوم شده است.

XS
SM
MD
LG