لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

پاپ گفت «اخبار جعلی» شیطانی است و کاربرد آن در سیاست را محکوم کرد


پاپ استفاده جهت‌دار از شبکه‌های اجتماعی و سایر اشکال ارتباطات را محکوم کرده است.
پاپ استفاده جهت‌دار از شبکه‌های اجتماعی و سایر اشکال ارتباطات را محکوم کرده است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، «اخبار جعلی» را به عنوان «پدیده‌ای شیطانی» محکوم کرد و گفت روزنامه‌نگاران و کاربران شبکه‌های اجتماعی باید از آن دوری جسته و این روش زهرآگین را که برای رسيدن به مقاصد اقتصادی و سیاسی تفرقه می‌اندازد افشاء کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پاپ فرانسیس روز چهارشنبه، چهارم بهمن، در اولین موضع‌گیری رسمی خود در این رابطه گفت: «اخبار جعلی نشانه عدم تساهل و برخوردهای تند است و فقط به گسترش تنفر و خودخواهی منجر می‌شود. این نتیجه نهایی عدم واقعیت است».

این سند رسمی از سوی پاپ ماه‌ها پس از بحث در مورد تاثیر خبر جعلی بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و انتخاب دونالد ترامپ منتشر می‌شود.

پاپ فرانسیس در بخش دیگری از این سند می‌نویسد: «نشر اخبار جعلی می‌تواند به پیشبرد اهداف معین، تاثیر روی تصمیم‌گیری‌های سیاسی و خدمت به منافع اقتصادی منجر شود».

او استفاده جهت‌دار از شبکه‌های اجتماعی و سایر اشکال ارتباطات را محکوم کرد.

این سند با عنوان «حقیقت شما را آزاد خواهد کرد- خبر جعلی و روزنامه‌نگاری با هدف صلح» در آستانه روز جهانی ارتباطات اجتماعی کلیسای کاتولیک منتشر شده، که روز ۱۳ ماه مه است.

پاپ در بخش دیگری از این بیانیه می‌نویسد: «این خبرهای جعلی ولی قابلیت باور گیرایی دارند و با تکیه بر تبعیض‌های اجتماعی موجود توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده و به احساساتی مثل اضطراب، بدبینی، خشم و بیزاری در مردم دامن می‌زنند».

پاپ می‌افزاید خبر جعلی چنان با سرعت منتشر می‌شود که حتی تکذیب آن از سوی مراجع معتبر نمی‌تواند جلوی ضایعات ناشی از آن را بگیرد و مردم به دام آن افتاده و ناخودآگاه به عامل تبلیغ و نشر ایده‌های بی‌پایه و اساس بدل می‌شوند.

او خواستار «آموزش حقیقت» شد تا به مردم کمک کند که بتوانند اخبار را به خوبی بررسی و ارزشیابی کرده و در نتیجه «مطالب واهی را که در ذهن و قلب آنها رخنه می‌کند تشخیص دهند».

خبرگزاری رویترز می‌افزاید پاپ فرانسیس موضوع اخبار جعلی را با داستان شیطان در انجیل مقایسه کرد که با ظاهر شدن در قالب یک مار، حوا را فریب داد تا میوه درخت ممنوعه (حرام) را بخورد.

پاپ می‌گوید حوا از شیطان اطلاعات جعلی دریافت کرد که به او گفته بود در صورت خوردن این میوه، دانش او و آدم به سطح خداوند خواهد رسید.

«ما باید روش‌های زهرآگین (مثل تاکتیک شیطان) را که بوسیله گردانندگان اخبار جعلی به کار برده می‌شود افشاء کنیم».

گرگ بورک سخنگوی واتیکان که سابقا خبرنگار رسانه‌های آمریکایی بوده است، به خبرگزاری رویترز گفت: «منظور پاپ این نیست که تمامی روزنامه‌نگارها مار هستند ولی بدون تردید به این واقعیت اشاره می‌کند که برخی از آنها می‌توانند مار فریبکار باشند».

پاپ افزود: نقش روزنامه‌نگاران «نه فقط یک شغل بلکه یک رسالت است» و آنها در مقابله با اخبار جعلی وظیفه مشخصی دارند.

رهبر کاتولیک‌های جهان در بخش دیگری از این بیانیه گفت: «در فضای پر هیاهوی کار روزنامه‌نگاری و تلاش برای پیدا کردن خبر تازه و جالب، آنها باید به خاطر داشته باشند که اصل مسئله در کار نشر خبر نه سرعت و یا تاثیرگذاری آن بر مخاطبین بلکه در نظر گرفتن انسان‌هاست».

پاپ فرانسیس افزود: «روزنامه‌نگاران به جای تمرکز روی دادن تازه‌ترین خبر باید به بررسی و تحلیل دلایل بحران‌ها توجه کنند، روزنامه‌نگاری که به نشان دادن بدیل برای درگیری‌های خشونت‌آمیز و خشونت لفظی متعهد باشد».

XS
SM
MD
LG