لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری عربستان در یک شرکت تولید خودروهای برقی


چند هفته پس از آنکه الون ماسک، مدیرعامل شرکت خودروهای برقی «تسلا» اعلام کرد عربستان سعودی به این شرکت کمک خواهد کرد که خصوصی باقی بماند، صندوق سرمایه‌گذاری عربستان بیش از یک میلیارد دلار در یک شرکت ديگر آمریکایی تولید خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرد.

روز دوشنبه در واکنش به این خبر ارزش سهام شرکت تسلا کمی کاهش یافت و همزمان صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی نیز اعلام کرد برای گسترش سرمایه‌گذاری، اولین وام خود را که حدود ۱۱ میلیارد دلار است از بانک‌های بین‌المللی دریافت کرده است.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان اعلام کرد بیش از یک میلیارد دلار در شرکت آمریکایی «لوسید موتورز» در کالیفرنیا سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

این صندوق در بیانیه‌ای گفت: این سرمایه‌گذاری بودجه لازم برای تولید اولین مدل از خودروهای برقی این شرکت به نام «لوسید ایر» در سال ۲۰۱۲ را فراهم خواهد کرد.

شرکت خودروسازی لوسید نیز در بیانیه‌ای ضمن استقبال از این سرمایه‌گذاری گفت: «ما در شرکت لوسید تمام قابلیت‌های خودروهای برقی را به نمایش گذاشته‌ایم تا این صنعت هر چه بیشتر پیشرفت کند».

خودرو مدل لوسید ایر که کاملا برقی است بدون نیاز به شارژ مجدد باطری قادر است مسافتی تا ۶۴۰ کیلومتر را بپیماید. این شرکت از حالا پیش فروش خودرو یاد شده را به بهای ۵۲ هزار دلار آغاز کرده است. قرار است این خودروها در کارخانه‌ای در آریزونا تولید شوند و هدف شرکت لوسید این است که تا سال ۲۰۲۲ میزان تولید سالانه را به ۱۳۰ هزار دستگاه برساند.

الون ماسک مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا روز هفتم اوت در پیامی در شبکه توئیتر اعلام کرد سرمایه‌گذاری لازم برای خصوصی کردن این شرکت را تضمین کرده است. ارزش سهام تسلا ظرف یک روز ۱۱ درصد افزایش یافت و ارزش مالی آن به شش میلیارد دلار رسید.

گزارش‌های متعددی منتشر شده حاکی از این است که نهادهای مسئول نظارت بر سرمایه‌گذاری و معاملات در آمریکا در حال تحقیق درباره این موضوع هستند و از اعضای هیات مدیره تسلا در مورد طرح‌های الون ماسک سئوال کرده‌اند.

کارشناسان می‌گویند یکی از دلایل اصلی تحقیقات، پی بردن به صحت ادعای الون ماسک در مورد تضمین سرمایه‌گذاری در شرکت تسلا است.

آقای ماسک بعدها گفت عربستان سعودی در این شرکت سرمایه‌گذاری خواهد کرد ولی مقامات آن کشور هیچ‌گاه در این مورد اظهار نظری نکردند.

ارزش سهام تسلا در روز دوشنبه حدود ۱.۲۵ درصد کاهش یافت. همزمان صندوق سرمایه‌گذاری عربستان ضمن اعلام خبر دریافت اولین وام خود به ارزش تقریبی ۱۱ میلیارد دلار اعلام نکرد که این پول را به چه شکلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

کارشناسان امور مالی تخمین می‌زنند که دارایی صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی حدود ۲۵۰ میلیارد دلار است.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی اعلام کرده که از این دارایی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور استفاده خواهد شد که فقط به درآمد نفت تکیه دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG