لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

آغاز سفر دونالد ترامپ به هند


دونالد ترامپ (نفر دوم از چپ) همراه با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در بزرگترین ورزشگاه کریکت جهان در ایالت گجرات
دونالد ترامپ (نفر دوم از چپ) همراه با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در بزرگترین ورزشگاه کریکت جهان در ایالت گجرات

رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه پنجم اسفند وارد دهلی‌نو، پایتخت هند، شد و مورد استقبال گرم نخست‌وزیر و مردم این کشور قرار گرفت.

دونالد ترامپ در بزرگترین استادیوم کریکت جهان در ایالت گجرات در غرب هند و زادگاه نارندرا مودی، در برابر صد هزار جمعیت، نخست‌وزیر هند را به عنوان «رهبری استثنایی و قهرمان بزرگ هند» ستود.

آقای ترامپ خطاب به جمعیت که بسیاری از آنها کلاه‌هایی مزین به نام او بر سر داشتند گفت: «آمریکا هند را دوست دارد. آمریکا به هند احترام می‌گذارد و آمریکا همواره دوست وفادار هند خواهد بود».

او با در نظر داشت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که ماه نوامبر برگزار خواهد شد در عین حال از هندی‌تباران ساکن آمریکا تمجید کرد و آنها را «مردمی فوق‌العاده» توصیف کرد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، نیز در سخنان خود گفت: «دیدار پرزیدنت ترامپ آغاز فصل جدیدی در مناسبات ما است، فصلی که نشان‌دهنده پیشرفت و بهروزی مردم آمریکا و هند است. تمام جهان می‌داند که پرزیدنت ترامپ برای تحقق آرزوهای مردم آمریکا چه کارهایی انجام داده است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مردم هند برای شرکت در این اجتماع از ساعت چهار صبح صف کشیده بودند. این اجتماع یادآور برنامه‌ای است که سال گذشته در هیوستون و هنگام دیدار نارندرا مودی از آمریکا ترتیب داده شده بود. در آن اجتماع آقای ترامپ، نارندرا مودی را با الویس پریسلی مقایسه کرد.

دونالد ترامپ در بزرگترین استادیوم کریکت جهان در ایالت گجرات و زادگاه نارندرا مودی، در برابر صد هزار جمعیت، نخست‌وزیر هند را به عنوان «رهبری استثنایی و قهرمان بزرگ هند» ستود.
دونالد ترامپ در بزرگترین استادیوم کریکت جهان در ایالت گجرات و زادگاه نارندرا مودی، در برابر صد هزار جمعیت، نخست‌وزیر هند را به عنوان «رهبری استثنایی و قهرمان بزرگ هند» ستود.

قبل از شرکت در این اجتماع، دونالد ترامپ و همسرش از معبد مهاتما گاندی، قهرمان استقلال هند، بازدید کردند و ساعاتی بعد به تاج محل رفتند. مذاکرات رسمی رهبران دو کشور از روز سه‌شنبه در دهلی‌نو آغاز خواهد شد.

در پس این ظاهر روابط دوستانه، مناسبات دو کشور مشکلات فراوانی دارد و سیاست دونالد ترامپ مبنی بر «آمریکا در اولویت نخست»، با طرح‌های نارندرا مودی برای افزایش تولید در هند تضاد دارد.

دولت ترامپ بر فولاد و آلومینیوم هند تعرفه وضع کرده و معافیت برخی دیگر از محصولات هند از تعرفه‌های وارداتی را حذف کرده است. در مقابل، دولت هند برخی از محصولات آمریکا از جمله بادام را مشمول تعرفه کرده است.

آقای ترامپ قبل از این سفر، هند را «سلطان تعرفه» توصیف کرد و گفت این کشور «سال‌های سال به ما ضربه زده است».

در این دیدار بعید است توافق‌های تجاری مهمی بین دو کشور امضا شود و توافق‌ها شامل کالاهای محدودی مثل موتورسیکلت و محصولات لبنی آمریکا خواهد بود.

آقای ترامپ در بخشی از سخنانش در اجتماع گجرات گفت: «ما در مراحل اولیه مذاکرات برای یک توافق تجاری فوق‌العاده هستیم» و آقای مودی را یک «مذاکره‌کننده سرسخت» توصیف کرد. او بعدا به خبرنگاران گفت :«من عجله ندارم».

با توجه به نگرانی‌های مشترک آمریکا و هند در مورد چین انتظار می‌رود که رهبران دو کشور در جریان سفر آقای ترامپ توافق‌های دفاعی متعددی را امضا کرده و در مورد فروش شش راکتور هسته‌ای به هند نیز مذاکره کنند.

با وجود این هنوز هم روسیه بزرگترین صادرکننده تسلیحات به هند است و با وجود تهدیدهای آمریکا، دولت هند قرار است سامانه‌های موشکی اس- ۴۰۰ به ارزش ۵.۴ میلیارد دلار از روسیه خریداری کند.

آمریکا توانسته است هند را قانع کند که خرید نفت از ایران را متوقف کند. یکی دیگر از مسائل مهم در مناسبات تجاری دو کشور فشار دولت هند به شرکت‌های آمریکایی برای ذخیره کردن اطلاعات مصرف‌کنندگان هندی در داخل کشور است.

دولت هند در عین حال پیشنهاد دونالد ترامپ برای میانجی‌گری آمریکا بین آن کشور و پاکستان در بحران کشمیر را رد کرده است.

واشینگتن به دليل تشديد سرکوب در ناحيه ناآرام کشمير و تصويب قانون جديد شهروندی هند که با اعتراضات گسترده‌ای در سراسر کشور مواجه شده، از دهلی‌نو انتقاد کرده است.

يک مقام ارشد آمريکايی به خبرنگاران گفت دونالد ترامپ در ديدار با مقامات هند نگرانی‌های واشینگتن در مورد آزادی‌های مذهبی «که برای دولت ما بسيار مهم است» را مطرح خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG