لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

بزرگداشت قربانیان دهمین سالگرد سونامی مرگبار اقیانوس هند


کشورهای مختلف آسیایی روز جمعه در دهمین سالگرد سونامی اقیانوس هند مراسم ویژه‌ای برای گرامیداشت قربانیان این حادثه مرگبار برگزار کردند.

در بیست و ششم دسامبر سال ۲۰۰۴، سونامی سهمگینی سواحل چند کشور را در امتداد اقیانوس هند درنوردید. بیش از ۲۳۰ هزار نفر در جریان این حادثه جان باختند. از سونامی اقیانوس هند به عنوان یکی از مرگبار‌ترین بلایای طبیعی عصر حاضر یاد می‌شود.

نجات یافتگان، مقامات دولتی، دیپلمات‌ها و خانواده‌های قربانیان روز جمعه ششم دی در سواحل کشورهای مختلف از جمله اندونزی، تایلند، سریلانکا و هند گردهم آمدند تا یاد و خاطره قربانیان سونامی سال ۲۰۰۴ را گرامی دارند.

همزمان با ساعت وقوع سونامی به نشانه احترام به قربانیان یک دقیقه سکوت شد.

سونامی مرگبار اقیانوس هند در اثر یک زلزله ۹.۱ ريشتری – شدید‌ترین زلزله منطقه در ۴۰ سال گذشته - به وقوع پیوست.

پس از آنکه بستر دریا در ساحل جزیره سوماترا در اندونزی گسسته شد، میلیارد‌ها تن آب دریا جابجا و امواجی با سرعت حرکت یک جت به سمت سواحل کشورهای حاشیه اقیانوس هند روانه شد. دامنه امواج حتی تا شرق آفریقا رسید.

بیش از ۱۷۰ هزار نفر تنها در کشور اندونزی کشته شدند که قریب به یک سوم کل قربانیان را شامل می‌شد. استان آچه اندونزی نزدیک‌ترین نقطه به کانون سونامی بود و بیشترین آسیب را دید.

تکو احمد سلمان، یکی از حضار مراسم یادبود در باندا آچه درباره روز حادثه گفت: «بوی هوا و دریا در آن روز را نمی‌توانم فراموش کنم، حتی بعد از ده سال».

سلمان در حالی که می‌گریست افزود: «فراموش نمی‌کنم که چطور همسرم، فرزندانم و خانه‌ام را از دست دادم».

سلمان همچین می‌گوید که تا سال‌ها قبول نمی‌کرده است که خانواده‌اش کشته شده‌اند و به تلاشش برای پیدا کردن آنها ادامه می‌داده است، اما سرانجام با واقعیت کنار آمده و دست از جستجو کشیده است.

جوسوف کالا، معاون رییس جمهوری اندونزی، مراسم دعایی را در ساحل باندا آچه برگزار کرد و همراه با سایر مقامات این کشور، دسته‌های گل را بر روی گور جمعی هزاران نفر از قربانیان گمنام این حادثه قرار داد.

همچین مراسمی برای تشکر از کشورهای مختلفی که برای بازسازی این بندر پس از سونامی کمک‌های شایانی کردند، برگزار شد.

کالا در خصوص این حادثه اظهار داشت: «ده سال پیش در همینجا، با چشمانی اشکبار هزاران جسد را دیدیم. کلمات نمی‌توانند حال ما را در آن روز‌ها توصیف کنند. از دیدن رنج مردم آچه گیج، شوکه، غمگین و ترسیده بودیم. اما نمی‌توانستیم غمزده باقی بمانیم. آچه باید بار دیگر به پا می‌خاست. تمام مردم اندونزی و تمام مردم دنیا به ما یاری رساندند».

وی افزود: «ما در این لحظه می‌خواهیم از تمام دنیا تشکر کنیم که ده سال قبل و در روزهای بازسازی به آچه کمک کردند».

در تایلند بیش از پنج هزار نفر کشته شدند که بیش از نیمی از آنها توریست‌هایی بودند که برای تعطیلات سال نو میلادی به این کشور سفر کرده بودند. اتباع ۳۸ کشور جهان در جریان این حادثه در سواحل تایلند جان باختند.

بیش از یکصد نفر از بازماندگان سونامی به همراه خانواده قربانیان خارجی از کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس در ساحل خائو لاک تایلند گردهم آمدند و با اهدای گل به امواج دریا، یاد و خاطره عزیزان‌شان را گرامی داشتند.

دیپلمات‌ها نیز همراه با مردم در این مراسم یادبود شرکت کردند.

کلودیا جیست، توریست آلمانی که در جریان سونامی به شدت آسیب دیده اما نجات یافته بود، گفت: «گمان نمی‌کردم که پس از ده سال این قدر تحت تاثیر قرار بگیرم، چرا که پس از آن حادثه چندین بار به تایلند آمده بودم. اما این بار و در کنار این جمعیتی که برای مراسم آمده‌اند، حال دیگری دارم».

پرایوت چان اوچا نخست وزیر تایلند در همین زمینه اظهار داشت: «سونامی جان عده زیادی را گرفت. با این حال، به ما این فرصت را داد تا مهربانی و یاری را شاهد باشیم که از سراسر دنیا به سویمان سرازیر شد تا از آن برهه سخت عبور کنیم».

در کلیسای جامع اوپسالای سوئد نیز مراسم ویژه‌ای با حضور نخست وزیر این کشور برای یادبود ۵۴۳ سوئدی جان باخته در سونامی برگزار شد.

یوآخیم گاوک، رییس جمهوری آلمان، نیز پیامی به مناسبت دهمین سالگرد سونامی اقیانوس هند صادر کرد.

در بخشی از این پیام آمده است: «سرنوشت یکسانی در آن روز در انتظار مردم محلی و توریست‌ها بود و پیوندی میانشان ایجاد کرد که حتی امروز هم حس می‌شود».

XS
SM
MD
LG