لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

ابراز تردید آمریکا نسبت به طرح روسیه برای ایجاد «مسیرهای امن» در شهر حلب سوریه


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید ایالات متحده در تلاش است تا ببیند آیا طرح روسیه برای عملیات امدادرسانی در سوریه صادقانه است، و افزود اگر ثابت شود که این طرح یک نیرنگ است می‌تواند به همکاری مسکو و واشینگتن درباره سوریه پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری روز جمعه هشتم مرداد در پاسخ به سوالی درباره طرح روسیه گفت که واشینگتن هنوز نسبت به قصد مسکو نامطمئن است؛ «این اقدامی مخاطره‌آمیز است و اگر یک نیرنگ باشد، به همکاری‌ها کاملا پایان خواهد داد».

وی افزود: «از سوی دیگر، اگر بتوانیم این طرح را امروز اجرایی کنیم و تفاهم کاملی درباره آنچه که در حال رخ دادن است داشته باشیم و سپس درباره شیوه آن به توافق برسیم، آنگاه برخی امکانات را پیش روی ما می‌گذارد».

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ظرف ۲۴ ساعت گذشته دو بار با مسکو درباره این موضوع صحبت کرده تا نسبت به طرح سوریه شفاف‌سازی صورت گیرد.

سخنگوی کاخ سفید نیز با ابراز تردید درباره طرح روسیه از وضعیت شهر حلب ابراز نگرانی شدید کرد.

اریک شولتز در یک نشست خبری گفت: «ما طرح روسیه برای ایجاد مسیرهای امن را مدنظر قرار می‌دهیم ولی سابقه آنها نشان می‌دهد که نسبت به آن تردید داریم».

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش روسیه و سوریه در اقدامی مشترک، عملیات «گسترده بشردوستانه‌ای» را در شهر حلب آغاز کرده‌اند.

وزیر دفاع روسیه هدف از این عملیات را کمک به اهالی شهر حلب عنوان کرد و از سازمان‌های امدادی بین‌المللی خواست به این «عملیات بشردوستانه» ملحق شوند.

حکومت بشار اسد و متحد آن روسیه می‌گویند که این طرح راه را برای خروج امن غیرنظامیان و شبه نظامیانی که اسلحه خود را زمین بگذارند فراهم می‌کند.

حدود ۳۰۰ هزار نفر هفته‌هاست که در بخش تحت کنترل شورشیان در شهر حلب گرفتار شده‌اند و هنوز از امکان بهره‌مند شدن از طرح «مسیرهای امن» که مسکو و دمشق برای خروج آنها از این شهر پیشنهاد کرده‌اند برخوردار نشده‌اند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که این اقدام شاید تلاشی برای غیرمسکونی کردن شهر حلب و سپس تصرف آن باشد. مخالفان بشار اسد هم طرح روسیه را اقدامی نامطلوب برای آواره کردن ساکنان شهر دانسته و گفته‌اند که این تصمیم می‌تواند یک جنایت جنگی باشد.

حلب، بزرگترین شهر سوریه پیش از جنگ داخلی این کشور، از سال ۲۰۱۲ بین شورشیان و نیروهای دولتی تقسیم شده است. تصرف بخش شورشیان بزرگترین پیروزی برای بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، ظرف پنج سال گذشته خواهد بود و چرخش اساسی به نفع دمشق پس از دخالت مسکو در جنگ داخلی این کشور در سال گذشته محسوب می‌شود.

نماینده سازمان ملل: مسیر امن حلب را به ما بسپارید

در همین حال، استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز جمعه از روسیه خواست تا ایجاد مسیرهای امدادرسانی در اطراف شهر حلب را به سازمان ملل و پشتیبانان آن بسپارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت که درباره این طرح با او مشورت نشده است.

دی میستورا با بیان اینکه که «این کار ماست» اظهار داشت «در اصول» از ایجاد مسیرهای امدادرسانی حمایت می‌کند ولی تاکید کرد که این اقدام باید «در شرایط مناسب صورت گیرد».

نماینده ویژه سازمان ملل افزود: «چطور می‌توان انتظار داشت که مردم – هزاران نفر از آنها- از این گذرگاه عبور کنند در حالی که گلوله‌باران و بمباران شده و با آنها می‌جنگند؟»

وی گفت که منتظر شفاف سازی مقام‌های روسی درباره این طرح است و با اشاره به وضعیت وخیم شهر حلب گفت: «ساعت برای مردم این شهر به شمارش افتاده است».

روز پنجشنبه نیز، کمیته صلیب سرخ جهانی گفته بود امنیت کسانی که می‌خواهند از این مسیرها خارج شوند یا آنهایی که می‌خواهند بمانند باید تضمین شود.

بمباران یک زایشگاه در ادلب توسط جنگنده‌های سوری

از سوی دیگر، سازمان خیریه «نجات کودکان» اعلام کرد یکی از زایشگاه‌های تحت پوشش در یکی از مناطق استان ادلب که در کنترل مخالفان مسلح حکومت سوریه قرار دارد، روز جمعه هدف بمباران مستقیم نیروهای دولتی قرار گرفت.

سخنگوی سازمان «نجات کودکان» در مصاحبه با خبرگزاری رویترز با بیان این‌که این بمباران، قربانی برجای گذاشته، افزود که شمار قربانیان تا کنون مشخص نشده است.

او افزود که این تنها زایشگاه در منطقه است و ماهانه از حدود ۱۳۰۰ زن و کودک استقبال می‌کند. او افزود که ماه گذشته، ۳۴۰ کودک در این زایشگاه به دنیا آمدند.

شبکه تلویزیونی شام نزدیک به مخالفان حکومت سوریه، هم گزارش داده که بمباران زایشگاه و اورژانس شهر کفرتخاریم در استان ادلب، تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.

این بمباران هفت روز پس از هشدار سازمان‌های امدادرسانی در استان حلب درباره احتمال وقوع فاجعه بهداشتی صورت می‌گیرد. این هشدار پس از آن صادر شد که دستکم هفت بیمارستان واقع در مناطق تحت کنترل مخالفان، در اثر بمباران‌های جنگنده‌های روسی و سوری، تعطیل شدند.

هفت بیمارستان در حلب به علاوه یک بانک اهدای خون، هدف بمباران مستقیم جنگنده‌ها قرار گرفته‌اند. همچنین شماری از مراکز بهداشتی میدانی در شهرها، شهرک‌ها و روستاهای حلب هم هدف حملات طرف‌های مختلف قرار گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG