لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

دو نهاد بین‌المللی: نیمی از مردم جهان به خدمات درمانی ضروری دسترسی ندارند


طبق گزارش جدید بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی حداقل نیمی ازجمعیت جهان به خدمات درمانی ضروری دسترسی ندارند و هر سال تعداد کثیری از خانواده‌ها چون مجبورند هزینه‌های درمانی را خودشان بپردازند دچار فقر می‌شوند.

این گزارش که روز ۱۳ دسامبر منتشر شده است می‌گوید ۸۰۰ میلیون نفر حداقل ۱۰ درصد بودجه خانواده را برای خدمات درمانی خود و یا یک عضو بیمار خانواده هزینه می‌کنند. برای حدود ۱۰۰ میلیون نفر این هزینه‌ها آن قدر زیاد است که آنها را دچار فقر کرده و مجبور می‌کند با مبلغی کمتر از یک دلار و ۹۰ سنت در روز امرار معاش کنند.

این گزارش با عنوان «میزان پوشش خدمات درمانی عمومی، گزارش جهانی سال ۲۰۱۷» همزمان در مجله لنست نیز منتشر شده است.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت: «این غیرقابل قبول است که هنوز هم نیمی از جمعیت جهان پوشش خدمات درمانی ضروری ندارند. و این اجتناب‌ناپذیر نیست چون یک راه‌حل وجود دارد. پوشش خدمات درمانی عمومی به همه مردم امکان خواهد داد از خدمات درمانی ضروری و اولیه برخوردار شوند بدون آنکه با مشکلات مالی دشواری دست‌وپنجه نرم کنند».

این غیرقابل قبول است که هنوز هم نیمی از جمعیت جهان پوشش خدمات درمانی ضروری ندارند. و این اجتناب‌ناپذیر نیست چون یک راه‌حل وجود دارد. پوشش خدمات درمانی عمومی به همه مردم امکان خواهد داد از خدمات درمانی ضروری و اولیه برخوردار شوند بدون آنکه با مشکلات مالی دشواری دست‌وپنجه نرم کنند.
دبیرکل سازمان بهداشت جهانی

رییس بانک جهانی نیز گفت: «این گزارش نشان می‌دهد که اگر ما در زمینه ارائه پوشش بهتر خدمات درمانی و در عین حال پایان دادن به فقر جدی هستیم باید بلادرنگ اقدامات لازم برای توسعه پوشش خدمات درمانی عمومی را انجام دهیم. سرمایه‌گذاری در بهداشت و درمان و به طور کلی سرمایه‌گذاری برای مردم بخش مهمی از ساختن سرمایه انسانی است که رشد اقتصادی فراگیر و بادوام را تضمین می‌کند».

او افزود: «ولی این سیستم از کار افتاده است و ما باید در روش‌های تخصیص منابع به بهداشت و سرمایه انسانی به خصوص در سطوح کشوری تغییراتی ایجاد کنیم. ما در عرصه‌های مختلف تلاش می‌کنیم تا کشور‌ها بودجه بیشتر و کارآمدتری به مردم اختصاص دهند و پیشرفت آن‌ها به سوی یک پوشش خدمات درمانی عمومی را تسریع کنیم».

در بخش دیگری از گزارش مشترک بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی به موارد مثبت اشاره می‌شود. این گزارش نشان می‌دهد که در قرن ۲۱ تعداد بیشتری از مردم از خدمات بهداشتی ضروری مثل پیشگیری از بیماری‌های مسری، بهداشت خانواده و بارداری، درمان ایدز و روش‌های مقابله با بیماری مالاریا برخوردار شده‌اند. در عین حال به نسبت پایان قرن بیستم امروزه تعداد کمتری به خاطر پرداخت هزینه‌های درمانی دچار فقر می‌شوند.

اما این پیشرفت‌ها بسیار ناهمگون است. در کشورهای آفریقایی و جنوب آسیا در مورد برخورداری از خدمات درمانی شکاف طبقاتی بزرگی وجود دارد. در کشورهای دیگر جهان خدماتی مثل بهداشت خانواده و سلامت نوزادان بیشتر از گذشته در دسترس همگان قرار گرفته اما فقدان حمایت مالی باعث شده که بسیاری از خانواده‌ها به خاطر پرداخت هزینه این خدمات تحت فشار مالی شدیدی قرار بگیرند.

حتی در مناطق مرفه‌تر جهان مثل شرق آسیا، آمریکای لاتین و بخش‌هایی از اروپا برخورداری از این خدمات به یک چالش جدی بدل شده است چون مردم ناگزیرند حداقل ۱۰ درصد درآمد خود یا خانواده‌شان را برای پرداخت این خدمات هزینه کنند.

بی‌عدالتی در برخورداری از خدمات درمانی نه فقط بین کشورهای مختلف بلکه در داخل هر کشور نیز به چشم می‌خورد. به عنوان مثال در کشورهای فقیر و نسبتا فقیر فقط ۱۷ درصد از مادران و فرزندان خانواده‌هایی که در یک پنجم فقیر جمعیت هستند، از خدمات بهداشتی دوران بارداری و سلامت نوزادان برخوردار می‌شوند. در صورتی که این رقم در یک پنجم ثروتمند جامعه حدود ۷۴ درصد است.

این گزارش همزمان با برگزاری اجلاس پوشش خدمات درمانی عمومی سال ۲۰۱۷ در ژاپن انتشار یافته است. در این اجلاس که با حمایت دولت ژاپن و اداره همکاری‌های بین‌المللی آن کشور برگزار می‌شود علاوه بر شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، روسای بانک جهانی، سازمان بهداشت جهانی و دبیرکل یونیسف، رهبران و یا وزیران بیش از ۳۰ کشور جهان شرکت دارند.

گزارش مشترک بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی در بررسی پوشش خدمات درمانی عمومی در جهان هر ساله منتشر می‌شود و هدف آن تشخیص میزان برخورداری مردم کشورهای مختلف از خدمات درمانی ضروری و اندازه‌گیری درصدی از درآمد خانواده‌هاست که برای این خدمات هزینه می‌شود.

XS
SM
MD
LG