لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

​تولد «بهار» در باغ وحش تهران

«بهار» اولین شتردوکوهانه‌ای است که در باغ وحش تهران به دنیا آمد. این ماده شتر دوکوهانه با وجود سخت‌زایی و مشکلاتی که وجود داشت، روز پنجم فروردین‌ماه به خوبی و سلامتی به دنیا آمد.

دکتر ایمان معماریان، دامپزشک باغ وحش تهران، به رادیوفردا می‌گوید از آن‌جا که این اولین زایمان شتر ماده است، مادر استرس دارد و اجازه شیر خوردن به بچه نمی‌دهد. هرچند مراقب اوست و دیگر مراقبت‌ها را انجام می‌دهد، اما هنوز اجازه نداده بچه به پستان او مک زده و تغذیه کند.

در حال حاضر «بهار» که هنوز نوزاد است، با شیشه و از مخلوط شیر بز و شیر خشک مخصوص گربه تغذیه می‌کند. دلیل استفاده شیر خشک مخصوص گربه این است که پروتئین و چربی آن را افزایش دهد.

به گفته آقای معماریان، مادر بهار خیلی حساس است و با این که حتی دستگاه شیردوش گرفته‌اند که شیر او را بتوانند دوشیده و به نوزاد بدهند، خصمانه برخورد کرده و اجازه نزدیک شدن نمی‌دهد.

شتر دوکوهانه (Bactrianus Camelus) بزرگ، جانور سم‌دار از استپ‌های آسیای مرکزی است. از دو گونه شتر، شتر دوکوهانه به مراتب نادرتر است.

شتر دوکوهانه به عنوان يکی از ۱۰ «گونه کانونی» بالا در سال ۲۰۰۷ توسط پروژه گونه‌های خاص که در سطح جهانی در معرض خطر هستند (EDGE)، برای حفاظت شناسايی شد. آمار فعلی شتر دوکوهانه در طبيعت، کمتر از يک هزار - حدود ۶۰۰ شتر دوکوهانه – است و جمعيت آن در حال کاهش است.

تمامی خطراتی که متوجه این گونه است، مرتبط با انسان است. مهم‌ترین آن، از دست دادن زیستگاه شتر دوکوهانه است که صرف استخراج معادن و ساخت کارخانه‌های صنعتی شده است. به دلیل کاهش غذا و آب، شتردوکوهانه مجبور به استفاده از غذاهایی شده که برای حیوانات اهلی شده استفاده می‌شود و نزدیک شدن به جوامع انسانی، باعث شکار و به گلوله بستن آن‌ها شده است.

همچنین جفت‌گیری کردن شتر یک کوهانه و دوکوهانه باعث بروز خطرات ژنتیکی زیاد برای این گونه شده است. بزرگترین برنامه حفاظت از شتردوکوهانه، در صحرای گابی در مغولستان در حال اجرا است.

XS
SM
MD
LG