لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

گورباچف: جهان در آستانه جنگ سرد ديگری است


ميخائيل گورباچف، آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروی سابق هشدار داده که جهان در آستانه شروع جنگ سرد ديگری است. او گفته حتی برخی معتقد هستند اين جنگ سرد شروع شده است.

آقای گورباچف در سالگرد فروپاشی ديوار برلين هشدار داد نبايد روابط روسيه و آلمان به هم بريزد چرا که «بدون همکاری دو کشور، چيزی به عنوان امنيت در اروپا وجود نخواهد داشت.»

به گزارش روز يکشنبه ۱۸ آبان ماه خبرگزاری آلمان، آقای گورباچف ۸۳ ساله برای مراسمی سه روزه که برای سالگرد فروپاشی ديوار در برلين برپاست، به آلمان رفته است.

آقای گورباچف در گفت وگويی با شبکه راديويی و تلويزيونی «آر تی اس» سوييس، مخالفت خود را با پیمان آتلانتيک شمالی، «ناتو»، نشان داده و گفته است «ديگر به ناتو نيازی نيست ولی اين سازمان همچنان سعی دارد نشان دهد در حال نجات دادن جهان است.»

آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروی سابق با اشاره به سالگرد فروپاشی ديوار برلين گفته است: «آن ديوار فروريخت ولی ديوارهای ديگر برپا شده است. در مورد اوکراين، بايد گفت چاله‌ای که دارند نقب می‌زنند، خيلی عميق‌تر از اين حرف‌ها است.»

حمايت از ولاديمير پوتين

آقای گورباچف در جريان سفر خود به آلمان همچنين از ولاديمير پوتين، رئیس‌جمهوری فعلی روسيه حمايت کرده و گفته است «بحران اوکراين يک بهانه بود که به دست آمريکا افتاد تا با روسيه سرشاخ شود.»

او از سران کشورهای اروپايی خواست در ميانه تنش‌هايی که با روسيه وجود دارد، گفت‌‌وگوها با آن کشور را از سر بگيرند.

ميخائيل گورباچف روز يکشنبه گفت «حالا وقت تهمت زدن (از سوی دو طرف به هم) نيست. بياييد تلاش کرده و با کار سخت اعتماد را بازسازی کنيم.»

آقای گورباچف در زمان حضور در پشت تريبون سخنرانی در «دروازه براندنبورگ» برلين، با شعار حمايت حاضران که او را «گربی» صدا می‌کردند، روبه‌رو شد.

در اين مراسم شهردار برلين، شماری از فعالان حقوق بشر آلمان شرقی سابق و نيز لخ والنسا، رهبر جنبش همبستگی لهستان طی دوران کمونیسم، حضور داشتند.

فروپاشی دیوار برلین؛ ۲۵ سال پیش
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:26 0:00

XS
SM
MD
LG