لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

مراسم يادبود قربانیان «هولوکاست» در شماری از کشورهای جهان


هیات پارلمان اسرائیل در مراسم روز قربانیان «هولوکاست» در آشویتس، لهستان
هیات پارلمان اسرائیل در مراسم روز قربانیان «هولوکاست» در آشویتس، لهستان
روز ۲۷ ژانويه، دوشنبه ۷ بهمن ماه، در شماری از کشورهای جهان به عنوان روز یادبود قربانیان «هولوکاست» نامگذاری شده است. در اسرائيل، آلمان، روسيه و شمار ديگری از کشورهای جهان مراسم ويژه ای به مناسبت این روز برگزار شد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی، حدود ۶۰ تن از اعضای پارلمان اسرائيل برای شرکت در مراسم ويژه ای که در آشويتس، یکی از اردوگاه مرگ آلمان نازی در جنوب لهستان بنا شده بود، به اين کشور سفر کردند. دراين برنامه که به طور مشترک توسط اسرائيل و لهستان ترتيب داده شده، گروه زیادی از شهروندان و سياستمداران اسرائيلی و تعدادی از بازماندگان از اين اردوگاه مرگ شرکت داشتند.

در بخشی از اين مراسم ۲۰ تن از اين بازماندگان روی بخشی از اردوگاه که به «ديوار مرگ» معروف شده، تاج هایی از گل نصب کردند.

به مناسبت روز يادبود قربانيان هولوکاست در پارلمان آلمان نيز يک دقيقه سکوت برگزار شد و يکی از بازماندگان نسل کشی يهوديان، يک مرد ۹۵ ساله اهل روسيه در جلسه پارلمان سخنرانی کرد. این مرد از جمله هفت هزار نفری بود که در اردوگاه مرگ آشويتس زنده مانده بود و در ماه های پايانی جنگ پس از تصرف خاک لهستان توسط ارتش اتحاد جماهير شوروی سابق، از اين اردوگاه نجات پيدا کردند.

بنياد يادبود قربانيان هولوکاست در اين روز علاوه بر يهوديان، خاطره ساير قربانيان از جمله افراد متعلق به اقليت های قومی ديگر مثل روماها و سينتی ها که دو گروه از کولی های اروپای مرکزی هستند، همجنسگرايان و معلولان ذهنی را که قربانيان ديگر رژيم آلمان نازی بودند، گرامی می دارد.

کاترين اشتون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا به مناسبت اين روز گفت: «ما به تک تک افرادی که قربانی آن دوره تاريک در تاريخ اروپا هستند احترام می گذاريم. اين روز به ما يادآوری می کند که برای مبارزه با تبعيض و نژاد پرستی در دوران کنونی نيز بايد همه اقدامات لازم را انجام دهيم.»

در شهر مسکو گروه زیادی از ديپلمات ها، رهبران مذهبی و شخصيت های سياسی درمراسمی که به اين مناسبت در موزه يهود و مرکز مدارا برگزار شد، شرکت کردند.

در شهر کوچک يانتارنی در حومه کالينينگراد نيز مراسم ويژه ای برگزار شد. در ماه ژانويه ۱۹۴۵ سربازان آلمان نازی هزاران نفر از يهوديان را مجبور کردند که وارد آبهای يخ زده دريای بالتيک شوند و به اين شکل آنها را به قتل رساندند.
XS
SM
MD
LG