لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

صدور بیانیه‌های تسلیت به مناسب درگذشت روژه گارودی در ایران


يکی از مشهورترين انکارکنندگان هولوکاست در حالی در روزهای اخير درگذشت که غرب اين مرگ را با سکوت سنگين برگزار کرد اما حکومت ايران از اين فقدان اندوهگين شد و سران ايران، و حتی فرماندهان ارشد نظامی ايران، بيانيه تسليت صادر کردند.

روژه گارودی که تا پيش از آغاز کارزار خود برای انکار هولوکاست در غرب به عنوان يک فيلسوف شناخته می شد، آخرهفته گذشته در سن ۹۸ سالگی در حومه پاريس در گذشت.

روژه گارودی که در سال ۱۹۱۳ از خانواده ای کاتوليک در مارسی فرانسه به دنيا آمده بود، در چهارده سالگی پروتستان را پذيرفت اما سپس در جوانی شيفته مرام کمونيسم شد و سال ها پس از آن نيز به نمايندگی از سوی حزب کمونيست فرانسه، از نيمه دهه پنجاه ميلادی عضويت مجلس نمايندگان و سپس مجلس سنای فرانسه را بدست آورد.

او در دهه هفتاد ميلادی به دليل انتقاد از حمله نظامی سال ۱۹۶۸ ارتش شوروی به چکسلواکی، از حزب کمونيسم فرانسه اخراج شده بود.

روژه گارودی پس از سال های طولانی دفاع از کمونيسم، سه سال پس از روی کارآمدن حکومت اسلامی در ايران و در حالی که از همکاری خوبی با مهره های دنيای اسلامی و عربی برخوردار شده بود و از سوی آن ها مورد حمايت قرار داشت، خود مسلمان شد و با توبه از گذشته بی دينی خود، اسلام را پذيرفت و نام عربی «رجاء» را نيز برای خود انتخاب کرد.

در حالی که اتحاد جماهيری شوروی با حمله به آلمان نازی از پيشگامان آزادی يهوديان از اردوگاه مرگ آشويتس در لهستان بود، روژه گارودی پس از پيوستن به اسلام، در يک روند تدريجی به انکار هولوکاست و تبليغ بيشتر انديشه های ضد يهودی پرداخت.

گارودی به حمايت از ديدگاه های مورخ انگليسی رابرت فاريسون که او نيز ديدگاه های ضد اسرائيلی و ضد يهودی داشته است، اقدام کرد.

گارودی در سال ۱۹۹۶ کتاب پربحث و حديثی را با نام «اسطوره های پايه گذاران سياست اسرائيل» منتشر کرد که در آن ديدگاه های خود را در انکار هولوکاست به تفصيل شرح داد و «استدلال» های خويش را عنوان کرد؛ کتابی که در دنيای عرب و نيز در جمهوری اسلامی ايران مورد استقبال گرم قرار گرفت و بارها نيز تجديد چاپ شد.

گارودی با اصرار اين ادعا را نيز مطرح می کرد که در مورد شمار شش ميليون نفر يهوديان کشته شده در حکومت هيتلری در سال های دهه سی و چهل ميلادی قرن بيستم در سرزمين هايی که به زير سلطه آلمان نازی در می آمد، «اغراق» شده است.

گارودی بارها به ايران سفر کرده بود. در سال ۱۹۹۸ دو سال پس از انتشار کتاب جنجالی خود از سوی دادگاهی در فرانسه به پرداخت جريمه نقدی محکوم شد. دولت و نهادهای ايران به سرعت پرداخت اين جريمه را بر عهده گرفتند و او در ميان سران ايران محبوب تر شد.

در آن زمان گمانه زنی های زيادی نيز در فرانسه مطرح بود که گويا جمهوری اسلامی ايران هزينه استخدام تيم حقوقدانان خبره فرانسوی را برای دفاع از گارودی تقبل کرده بود تا با برائت گارودی در اين محکمه، ديدگاه های وی در تقابل با يهوديان و اسرائيل، تقويت شود.

در آن زمان، آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در يک خطبه نماز جمعه در تهران گفته بود «شما کجا ديده ايد که کسی بتواند در غرب عليه صهيونيسم حرفی بزند.»

يکصد و شصت نماينده مجلس شورای اسلامی در زمان محاکمه گارودی در فرانسه، با صدور بيانيه از او حمايت کرده بودند.

روژه گارودی مورد حمايت محمد خاتمی رييس جمهوری اصلاح طلب ايران نيز قرار گرفته بود؛ خاتمی گارودی را «يک انديشه ورز» ناميده بود.

اما گارودی مورد تشويق عوامل اسلامگرا در برخی از کشورهای عرب نيز قرار داشت؛ در اردن، سوريه، ليبی، عربستان سعودی و نيز از سوی حسن نصرالله دبير کل حزب الله لبنان به گارودی جوايزی داده شد.

انکار هولوکاست تنها سخنان جنجالی گارودی نبود؛ او همانند ديدگاه برخی از مقامات ايران مانند احمدی نژاد، برنامه های تروريستی القاعده را که روز يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در آمريکا اجرا شد، «کار خود آمريکا» می دانست.

گارودی هر چند در سال های اخير به دليل بيماری و کهولت سن ديگر نتوانسته بود که دعوت مقامات و نهادهای ايران را برای سفر به تهران عملی کند، اما همواره از نظرات احمدی نژاد در انکار هولوکاست دفاع می کرد.

گارودی در کنفرانس «جهان بدون صهيونيسم» با ارسال پيامی ويديويی به تهران، از ديدگاه رييس جمهوری ايران در زمينه «محو اسرائيل از نقشه جغرافيا» دفاع کرد. در کنفرانس ديگری در اين باره نيز در سال بعد، اقدام مشابه خود را تکرار کرد.

در حالی که گارودی در ميهن خود تا حد زيادی منفور و منزوی بود و مرگ او نيز کمتر توجهی را در افکار عمومی فرانسه برانگيخت، اما مقامات جمهوری اسلامی ايران تنها عوامل رسمی در جهان بودند که با صدور بيانيه هايی از مرگ روژه گارودی اظهار تأسف کردند.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، محمد حسينی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران در پيامی در بيست و هفتم خرداد گارودی را «آزاده مردی» که «با اولين نسيم انقلاب اسلامی ايران و با اولين نفحات قدسی حضرت امام (خمينی) آدميتش جان گرفت» توصيف کرد.

وزير ارشاد ايران در پيام خود افزود که «ديری از پيروزی انقلاب ايران نگذشته بود که روژه به رجاء رستگاری، مسلمان شد...او به تنهايی يک نهضت بود؛ موجوديتی برای بيداری اسلامی؛ نشئت گرفته از ايستادکی ملت مسلمان ايران در مقابل استکبار جهانی».

به گزارش خبرگزاری مهر، سرتيپ بسيجی محمد رضا نقدی رييس سازمان بسيج ايران نيز در بيانيه ای مرگ گارودی را به عنوان «يک فيلسوف مسلمان شجاع و ضد صهيونيسم» به آيت الله خامنه ای تسليت گفت و افزود اميدوارم که «شاگردان و ياران نيک انديش وی، تداوم سيره محققانه ايشان را...سرلوحه اقدامات عالمانه خويش قرار دهند.»

صدا و سيمای ايران نيز در خبر فوری خود در مرگ گارودی نوشته بود «گارودی ثابت کرد که صهيونيست ها با نازی ها در جنگ جهانی دوم همکاری داشتند و صهيونيست ها برای جلب نظر افکار عمومی به منظور ايجاد کشوری در فلسطين، کوشيده اند تا با مظلوم نمايی خود، جنايات آلمان هيتلری عليه يهوديان را بزرگ نشان دهند.»
XS
SM
MD
LG