لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

دو مدال طلا برای کشتی ایران در نخستین روز مسابقات بوداپست


حسن رحیمی
حسن رحیمی
در نخستین روز از مسابقات جهانی کشتی در بوداپست، مجارستان، تیم ایران توانست دو مدال طلا به دست آورد. حسن رحیمی و رضا یزدانی، این دو مدال را برای اردوی ایران به ارمغان آوردند.

حسن رحیمی با غلبه بر «آميت کومار» از هندوستان، عنوان قهرمانی ۵۵ کيلوگرم را نصيب خود کرد. کومار دارنده دو مدال طلای آسياست و سابقه غلبه بر رحيمی را هم داشت اما نماينده ايران توانست مدال برنز سال ۲۰۱۱ خود را تبديل به نشان زرين کند. در اين وزن، سزار آق‌گول از ترکيه و نريمان اسرافيلوف از روسيه به مدال برنز دست يافتند.

رضا يزدانی هم برای دومين بار قهرمان جهان شد و با غلبه بر «ختاگ گازيموف» از جمهوری آذربايجان، از عنوان قهرمانی خود در سال ۲۰۱۱ دفاع کرد.

گازيموف عضو سابق تيم ملی روسيه است که با تغيير تابعيت برای آذربايجان کشتی می‌گيرد. اين چهارمين نبرد اين دو کشتی‌گير بود. دو مصاف نخست را گازيموف برده بود اما ديدار قبلی و اين مسابقه که حساس‌ترين جدال‌شان بود را يزدانی به سود خود خاتمه داد.

مدال طلای ۶۶ کيلو به ديويد صفريان از ارمنستان رسيد. او در فينال بر ليوان لوپز آزکويی از کوبا غلبه کرد. در اين وزن نمايندگان روسيه و مغولستان به مدال برنز دست يافتند. ارمنستان در دهه ۹۰ ميلادی نيز کشتی‌گيری طراز اول در اين وزن داشت. آرائيک گئورگيان در فينال مسابقات جهانی ۱۹۹۵ آتلانتا بر اکبر فلاح پيروز شده بود.

پیشینه مدال‌های ايران در وزن ۵۵ کيلوگرم

پس از قهرمانی حسن رحيمی، درباره پيشينه مدال‌های ايران در وزن ۵۵ کيلوگرم، تاريخچه‌های متفاوتی در رسانه‌های مختلف، همچنين صداوسيما اعلام يا منتشر شده است.

با توجه به مدال طلای مجيد ترکان در وزن ۵۲ کيلوگرم مسابقات جهانی ۱۹۹۰ توکيو، رحيمی پس از ۲۳ سال ايران را طلايی کرده اما با توجه به تغييرات متعدد کلاس‌بندی وزن‌ها از سوی فيلا، اگر «قهرمانی در وزن اول» را ملاک قرار دهيم، ابراهيم جوادی در مسابقات جهانی ۱۹۷۱ صوفيا، آخرين طلای جهانی ايران در وزن اول که آن موقع، دسته ۴۸ کيلوگرم بود را به گردن آويخت. يعنی ايران با رحيمی پس از ۴۲ سال دوباره در وزن نخست، سرود قهرمانی کشتی آزاد جهان را سر داده است.

در دو دهه اخير، غلامرضا محمدی دو نقره و دو برنز جهانی را کسب کرد و با حضور کشتی‌گیر کم‌نظیری به نام والنتين يوردانف از دستيابی به نشان طلا بازماند. محمدی اين بار کنار تشک بود و با انتقال تجارب خود به رحيمی کمک کرد تا تاريخ‌ساز شود.

بابک نورزاد که اينک در آمريکاست، سال ۲۰۰۱ روی سکوی نايب قهرمانی قرار گرفت. حسن رحيمی هم در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ استانبول سوم شده بود که رنگ مدالش را در بوداپست ۲۰۱۳ طلايی کرد.

ناصر زينل‌نيا، نادر رحمتی، محمد اصلانی، تقی داداشی و عباس دباغی از وزن اولی‌هايی هستند که در سال‌های اخير برای تيم ملی ايران به روی تشک رفتند اما از دستيابی به مدال جهای بازماندند.

روز اول مسابقات در وزن های ۵۵، ۶۶ و ۹۶ کیلوگرم کشتی آزاد برگزار شد.
XS
SM
MD
LG