لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

رایزنی با رهبران روحانی و دینی در افغانستان برای حمایت از حقوق زنان


اخبار رادیو اروپای آزادی، رادیو آزادی - سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:13 0:00
اخبار راديو اروپای آزادی، راديو آزادی - سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲:

در اوکراين، هزاران تن از معترضان در مقابل ساختمان پارلمان در «کی يف» به تظاهرات خود ادامه داده و خواهان تصویب طرحی هستند که طبق آن انتخابات رياست جمهوری زودتر از موعد برگزار شود. اپوزيسيون در پارلمان تلاش به معلق کردن دولت در پی رای گيری دوباره اعتماد به کابينه بود که نتيجه ای در پی نداشت. تظاهرکنندگان مخالف تصميم ويکتور يانوکوويچ، رييس جمهوری اوکراين در معلق کردن طرح انضمام و نزديکی اين کشور به اتحاديه اروپا هستند.

در ارمنستان، گروه های اپوزيسيون به تظاهرات خود در جريان ديدار ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه از اين کشور ادامه دادند. رهبری اپوزيسيون از سرژ سرکيسيان، رييس جمهوری اين کشور خواسته از تصميم خود برای همکاری صنفی با گمرک روسيه منصرف شود. در جريان اعتراض ها که از روز گذشته شروع شده، پليس چند تن از معترضان را دستگير کرده است.

در جمهوری آذربايجان، دولت اعلام کرد قيمت بنزين و گاز طبيعی، ۳۰ درصد افزايش قيمت خواهد داشت. هرچند دولت تلاش کرده توجيهی برای اين افزايش قيمت معرفی کند، اما شماری از کارشناسان می گويند اين افزايش قيمت به دليل پايين رفتن درآمد ناشی از فروش نفت اعمال شده است. گزارش ها حاکی است اين نگرانی وجود دارد که افزايش قيمت سوخت، بر تمامی اقلام و کالاهای اساسی مورد نياز مردم، تاثير گذاشته و قيمت اين کالاها را هم بالا ببرد.

در افغانستان، وزارت امور زنان کنفرانسی با هدف بررسی راه های پايان دادن به خشونت عليه زنان، برگزار کرد. مقامات رسمی می گويند در حال گفت وگو و رايزنی با رهبران مذهبی و دينی هستند تا حمايت آن ها برای حفظ حقوق زنان را به دست آورند. هرچند در ۱۰ سال گذشته وضعيت زنان در افغانستان بهبود نشان داده اما هنوز مواردی از حمله، تهديد و ارعاب عليه زنان، ديده می شود.

در پاکستان، مراسم روزجهانی افراد با محدوديت های حرکتی و ذهنی در بسياری از کشورها برگزار شد. در شهر پيشاور در شمال غربی پاکستان، صدها تن در مراسم رقص و برگزاری نمايش با حضور کودکان با محدوديت های جسمی و حرکتی، شرکت کردند.

در تاجيکستان، «سوزان اليوت» سفير ايالات متحده آمريکا با حضور در مدرسه ای برای کودکان دچار محدوديت های جسمی و ذهنی، اين روز جهانی را گرامی داشت.

در گرجستان، شماری از افراد دارای محدوديت های حرکتی و ذهنی با صندلی های چرخدار برای درخواست شرايط اجتماعی بهتر، در تفليس مسافتی را پيمودند.
XS
SM
MD
LG