لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

معترضان در اوکراین، نیروهای امنیتی را وادار به عقب نشینی کردند


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:52 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲:

در اوکراين، هزاران تن از معترضان مخالف دولت در ميدان استقلال «کی يف» به تجمع خود ادامه دادند. پيش از آن نيروهای امنيتی، جمعيت معترض را متفرق کرده و تلاش داشتند چادرهای آن ها را جمع کنند ولی بعد عقب نشينی کردند. نزديک به ۲۰۰ تن از معترضان با استفاده از لوله آب آتش نشانی با نيروهای پليس مقابله کردند که باعث شد نيروهای پليس عقب نشينی کرده و عمليات متفرق سازی را رها کنند.

همچنين در «کی يف»، ويکتوريا نولند، معاون وزير خارجه آمريکا اعلام کرد در گفت وگويی با ويکتور يانوکوويچ، رييس جمهوری اوکراين تاکيد کرده که مقابله معترضان «عملی ناروا» در جامعه دموکراتيک است. وی همچنين گفت که با رييس جمهوری اوکراين گفت وگوهايی دشوار ولی واقعگرايانه ای داشته و تاکيد کرد واشينگتن بر اين باور است که «آينده اروپايی» برای اوکراين هنوز در دسترس است.

در بلاروس، «اولادزيمير ياروميناک» از اعضای جنبش سياسی و ثبت نشده ای به نام «جبهه جوانان» برای گذراندن محکوميت سه ماهه زندان خود، فراخوانده شد. ياروميناک پيشتر هم به اتهام شرکت در تظاهرات در سال ۲۰۱۰ و اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوری بلاروس به زندان افتاده و در ۲۰۱۱ از زندان آزاد شده بود. اتهام فعلی او برای بازگشت به زندان، چيزی به نام «نقض نظارت پيشگيرانه» اعلام شده است.

در افغانستان، فعالان مدنی و خانواده قربانيان جنگی در کابل دست به اعتراض زده و نسبت به آن چه «فضای مصون برای مجرمان جنگی» خوانده اند، اعتراض کردند. معترضان درخواست کرده اند متهمان به جنايات جنگی از زمان حاکميت حزب کمونيست در دهه ۱۹۸۰ در افغانستان، تحت پيگرد قضايی قرار گيرند.

در تاجيکستان، بارش تگرگ در شهر دوشنبه پايتخت اين کشور برای مدتی باعث مختل شدن حرکت رفت و آمد عمومی شد. بارش تگرگ در فصل بهار در تاجيکستان رايج است اما به ندرت ديده می شود که در فصل زمستان روی دهد.
XS
SM
MD
LG