لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

پروژه کتابخانه سیار برای روستاهای دورافتاده در قرقیزستان


اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی - پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:26 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲:

شماری از اعضای خانواده «نادژدا تولوکنيکووا»،خواننده و فعال دربند گروه «پوسی رايوت» در شهر «کاراسنويارسک» در روسيه در بيرون از بيمارستان زندان در انتظار آزادی حتمالی او هستند. دومای روسيه طرحی را تصويب کرد که بر اساس آن تولوکنيکووا و «ماريا آليوکينا» مشمول عفو شده و می توانند از زندان آزاد شوند.

در مسکو و در حالی که ولاديمير پوتين مشغول برگزاری کنفرانس خبری خود بود، معترضان در بيرون از ساختمان تجمع کردند و نيروهای امنيتی ۲۶ تن از معترضان را دستگير کردند. اين معترضان قصد داشتند در زمان خروج ولاديمير پوتين از ساختمان محل برگزاری کنفرانس خبری، تومار امضای شده ای به او بدهند که درخواست می کند زندانيان سياسی آزاد شوند.

همچنين در مسکو، در بنايی که «لئونيد برژنف» از رهبران سابق اتحاد جماهير شوروی در آن زندگی می کرد، به پلاکی به نام او نصب شد. اين پلاک که به درخواست حزب کمونيست و شماری از حاميان اين طرح در حزب روسيه متحد (حزب حاکم) تصويب شد، ۹۷مين سالگرد تولد برژنف را گرامی می دارد. پيش از اين در اين بنا پلاکی به ياد او نصب شده بود که در سال ۱۹۹۱ و ۹ سال پس از مرگ او، از جاکنده شده و دور انداخته شده بود.

در «کی يف» پايتخت اوکراين، نزديک به ۵۰ وکيل، روبان هايی سياه برلباس خود نصب کردند تا نسبت به آن چه «خشونت سيستماتيک نسبت به حقوق حرفه ای خود» خوانده اند، اعتراض کنند. اين وکلا می گويند نظام حقوقی اوکراين هيچ قدرتی برای دفاع از حقوق موکلانشان به آن ها نمی دهد. اين اعتراض درحالی روی داد که تظاهرات معترضان در اوکراين در اعتراض به سياست دولت در عقب نشينی از روابط نزديک با اتحاديه اروپا، ادامه دارد.

درتاجيکستان، شرکت روسی صاحب نيروگاه «سانگتودا» موافقت کرد بدهی های مالياتی خود را به دولت تاجيکستان بپردازد. دولت تاجيکستان در اعتراض به بدهی های مالياتی پرداخت نشده، حساب های اين نيروگاه را مسدود کرده بود و شرکت روسی تهديد کرده بود فعاليت خود در تاجيکستان متوقف خواهد کرد.

در پيشاور در شمال غربی پاکستان، يک گروه خيريه مسيحی کمک های خود را در ميان بازماندگان انفجار در کليسا در ماه سپتامبر، شهريورماه، توزيع کرد. نزديک به ۴۵ عضو از خانواده قربانيان، هرکدام نزديک به ۱۵ هزار روپيه، معادل حدود ۱۴۰ دلار دريافت کردند. در جريان انفجار بمب در کليسای «کوهاتی» نزديک به ۸۰ تن کشته شدند.

در قرقيزستان، پروژه آزمايشی کتابخانه سيار در ناحيه کوهستانی «نارين» به راه افتاد که نسخه های زيادی از کتاب و منابع در فرمت ديجيتالی و چاپی را به اهالی روستاهای دورافتاده می رساند. اين طرح از ماه ژانويه سال آينده، حدود دو هفته ديگر، به طور کامل قرار است فعال شود. بعد از يک هفته از اقامت اين کتابخانه سيار در روستای «تاش توبو» جوانان مشتاق درخواست کردند اين کتابخانه به زودی به اين روستا بازگردد.
XS
SM
MD
LG