لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

نوجوانی که جان خود را در جلوگیری از حمله انتحاری از دست داد


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:05 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲:

در قرقيزستان، «زانتورو ساتيبالديف» نخست وزير اين کشور با پنج مرزبان و يک افسر پليس که در جريان درگيری در مرز تاجيکستان زخمی شده اند، ديدار کرد. هردو کشور ديگری را مقصر اين جريان معرفی کرده است. شماری از حوادث مرزی ميان دو کشور در سال گذشته روی داده است. در آن سوی مرز هم سه مرزبان تاجيکستان در پی درگيری روانه بيمارستان شدند.

در تاجيکستان، نيروهی امنيتی در حال تحقيق بر روی دلايل بروز آتش سوزی در بازار بزرگ شهر «کولاب» هستند. اين آتش سوزی بزرگ که يک روز پيش در گرفته بود، نزديک به ۵۰۰ دکان و دکه را از بين برد. آمار دقيقی از تلفات جانی اين آتش سوزی منتشر نشده است. آتش سوزی های پيش از اين در زمستان مرتبط با گرم کننده های برقی است که حادثه آفرين بوده است.

در پاکستان، اعضای کميسيون حقوق بشر اين کشور با اعضای خانواده «اعتزاز حسن» نوجوانی که جلوی يک بمبگذار انتحاری از حمله به يک مدرسه در ناحيه خيبر را گرفته و در جريان آن کشته شد، ديدار کردند. اعضای کميسيون حقوق بشر پاکستان به پدر اعتزاز حسن گفتند از مقامات دولتی و خارجی می خواهند در مراسم احترام به شجاعت اين نوجوان در اسلام آباد حضور پيدا کنند.

در «کی يف» پايتخت اوکراين، صدهاتن از معترضان هودار همکاری نزديک تر اين کشور با اتحاديه اروپا، در مقابل ساختمان وزارت کشور تجمع کرده و خواستار برکناری «ويتالی زاخارچنکو» وزير کشور و ديگر مقاماتی که دستور برخورد خشونت آميز با معترضان را داده اند، شدند. معترضان در مقابل ساختمان وزارت کشور پول ريخته و گفتند مشغول جمع آوری هزينه های ارسال زاخارچنکو به سيبری هستند.

همچنين در اوکراين و در شهر «خارکيف» در شرق اين کشور، معترضان با پرتاب مواد آتشبازی و بمب های دودزا، ديدار نمايندگان معترضان کی يف با معترضان اين شهر را برهم زدند. نيروهای پليس در جريان درگيری مخالفان همکاری اوکراين و اتحاديه اروپا با حاميان نزديکی با اتحاديه اروپا، شماری را دستگير کردند.

در عراق و پس از حدود يک هفته درگيری با نيروهای مرتبط با القاعده، آرامش نسبی به فلوجه بازگشته است. گزارش شده از آن جايی که انتقال غذا و دارو به منطقه دوباره به جريان افتاده، خانواده هايی که از منطقه گريخته بودند، مشغول بازگشت هستند. قراراست رهبران قبايل فلوجه هم در مورد حفظ ثبات منطقه جلسه ای برقرارکرده و به يک پيمان آتش بس برسند.

در گرجستان، «جيا ساگاريشويلی» رييس کميته پارلمانی حفاظت از محيط زيست اعلام کرد طرحی در حال بررسی است که براساس آن از ساخت و ساز بيش از حد برای حفظ مکان های عمومی، جلوگيری شود. اين طرح در حالی اعلام شده که فعالان محيط زيست گرجستان دست به کمپينی برای جلوگيری از ساخت هتلی در پارک تفليس زده اند.

در تاتارستان و در شهر تاريخی بلغار، رهبران مسلمان از سراسر روسيه حضور يافته و مراسم جشن تولد پيامبر اسلام را برگزار کردند. اين مراسم، نخستين مراسم رسمی روز ميلاد پيامبر اسلام در اين شهر محسوب می شود.
XS
SM
MD
LG