لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

خاکسپاری یک فعال جوان حقوق همجنسگرایان در باکو


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:43 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲:

در جمهوری آذربايجان، خانواده و دوستان «عيسی شهمارلی» جوان ۲۰ ساله و فعال حقوق همجنسگرايان در مراسم تشييع جنازه او شرکت کردند. او در آپارتمانش در باکو مرده پيدا شد و گزارش شده که ممکن است دست به خودکشی زده باشد. وی پيامی آنلاين از خود به جا گذاشته و پس از خداحافظی، گفته که «اين کشور و اين جهان، جای من نيست.» هرچند در جمهوری آذربايجان همجنسگرايی جرم محسوب نمی شود، اما با اين حال جامعه نسبت به همجنسگرايان هنوز تخاصم نشان می دهد.

در مسکو، دادگاه عالی روسيه دستور آزادی زودهنگام «پلاتون ليبيدوف» که از سرمايه داران نفتی سابق اين کشور است را صادر کرد. وی به جرم تخلف مالياتی به ۱۰ سال زندان محکوم شده و چهارماه ديگر دوران محکوميت او به پايان می رسيد. ليبيدوف شريک سابق ميخائيل خودورکوفسکی است که او هم با دستور عفو رياست جمهوری، هشت ماه پيش از پايان دوران محکوميتش، از زندان آزاد شد.

در «کی يف» پايتخت اوکراين و در ادامه درگيری های ميان معترضان و نيروهای امنيتی، مسيرهای مسدود شده توسط معترضان به زوربرداشته شد. در جريان درگيری ها تاکنون سه تن کشته شده اند. يکی از رهبران اپوزيسيون ازمعترضان خواسته دست از خشونت بردارند. معترضان می گويند به عمليات تهاجمی خود تا زمانی که ويکتور يانوکوويچ، رييس جمهوری اين کشور دستور انتخابات زودرس ندهد، ادامه خواهند داد.

در پيشاور در شمال غربی پاکستان، شماری از خبرنگاران در اعتراض به حمله اخير طالبان که سه تن از کارمندان تلويزيون را کشتند، دست به اعتصاب غذا زدند. اين تجمع اعتراضی در بيرون از باشگاه خبرنگاران پيشاور برگزار شد که در سال ۲۰۰۹ هدف حمله بمبگذاران انتحاری قرار گرفته بود.

در استان بلوچستان در پاکستان، خانواده های قربانيان يک حمله انتحاری، مراسم تشييع جنازه کشته شدگان را برگزار کردند. قربانيان اين حادثه، مسلمانان شيعه ای بودند که از زيارت برمی گشتند. ۲۵ تن در جريان اين حمله جان سپردند.

در وزيرستان شمالی در پاکستان، صدها تن از ساکنان محلی پس از حمله نيروی هوايی پاکستان به مناطق احتمالی طالبان، به شهر «بانو» پناه آوردند. ساکنان می گويند از ترس افزايش حملات ميان دو طرف، از منطقه گريخته اند.

در بلاروس، مسيحيان برای آخرین فرصت دیدار با اشيای تاريخی کليسا و در سرمای شديد، صف کشيدند. اين اجناس تاريخی و عتيقه در کليسايی در يونان نگهداری می شود ولی برای نمايش به اوکراين و بلاروس منتقل شده است. دو روز پيش يک مرد سالمند که در صف ايستاده بود تا برای ديدن اشيای تاريخی نوبت او شود، در پی سرمای سنگين درگذشت.

در قزاقستان، «مختار تايزان» از فعالان سرشناس اين کشور دست به اعتراضی انفرادی درآلماتی زده و درخواست کرد عمليات آزمايشی روسيه در خاک قزاقستان متوقف شود. وی در حالی که تصاوير کودکانی که دچار مشکلات مادرزادی بودند را در دست داشت، گفت اين مشکلات به دليل محيط آلوده عمليات نظامی بوده است. وی همچنين درخواست کرد ايستگاه عمليات فضايی «بايکونور» بسته شود. در اين ايستگاه سال گذشته تصادفی ميان راکت های روسی روی داد که گفته می شود باعث فراگيرشدن مواد مسموم در محيط شده است.

در استان «فراه» در غرب افغانستان، نزديک به ۵۰۰ خانوار بدون خانمان، لباس زمستانی و ديگر اقلام لازم را از سوی مقامات محلی دريافت کردند. به گفته مقامات رسمی نزديک به يک هزار و ۵۰۰ خانوار که از محيط جنگی گريخته اند، در اردوگاه موقتی در اين استان به سر می برند.
XS
SM
MD
LG