لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

گزارش«روحانی‌سنج» از عملکرد ده روز پنجم دولت


سایت روحانی سنج که زیر نظر گفت وگوهای جهانی برای آینده ایران ادراه می شود، تلاش دارد یکصد روز اول ریاست جمهوری اول روحانی را رصد کرده و وعده های انتخاباتی او را دنبال کند. در این گزارش، عملکرده ده روزه پنجم دولت بررسی شده است.

پايين آمدن قيمت دلار، لغو تحريم کشتيرانی و ۱۷ شرکت ايرانی، درخواست روحانی از پليس برای مدارا با بی حجابی، امکان گشايش در پرونده هسته ای از اخباری است که عملکرد ده روز پنجم دولت را فراگرفته است.

پيگيری شکايات دانشجويان

جعفر توفيقی، سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوری می گويد حدود ۵۰۰ «دانشجوی ستاره دار» و استاد بازنشسته به کميته ای که اين وزارتخانه برای رسيدگی به شکايت آنها تشکيل داده، مراجعه کرده اند. آقای توفيقی پيشتر در سخنانی ابراز اميدواری کرد که «هيچ دانشجوی محروم از تحصيل نخواهيم داشت.»

لغو تحريم کشتيرانی

نهاد قضايی اتحاد اروپا، روز دوشنبه، تحريم‌های کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران و ۱۷ شرکت وابسته به آن را لغو کرد. اتحاديه اروپا اين تحريم ها را به دليل آنچه «همکاری» اين شرکت‌ها با برنامه اتمی ايران خوانده بود، وضع کرده بود.

محمد حسين داجمر، رييس هيات مديره و مديرعامل کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران به خبرگزاری مهر گفته است: «به دنبال وضع تحريم‌های اتحاديه اروپا، کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران با پيگيری و استفاده از تیم وکلا و مراجعه به دادگاه اتحاديه اروپا، این دادگاه روز دوشنبه ۲۵ شهريور ماه حکم ابطال تحريم‌های اتحاديه اروپا را صادر کرد.»

سپاه سياسی نباشد

حسن روحانی، رييس جمهوری ايران از سپاه پاسداران خواست که اجرای چند پروژه بزرگ ملی را برعهده بگيرد و در جلوگيری از قاچاق کالا هم به دولت کمک کند. آقای روحانی گفت که سپاه «رقيب مردم و بخش خصوصی و پيمانکاری معمولی نيست و بايد پروژه‌های مهمی را برعهده بگيرد که بخش خصوصی توان اجرای آن را ندارد.»

آقای روحانی روز دوشنبه ۲۵ شهريور گفت: «در مساله قاچاق کالا سپاه می‌تواند در کنار نيروی انتظامی و وزارت اطلاعات مفيد باشد چون شرايط به نحوی است که سپاه بايد کمک کند تا جلوی قاچاق کالا گرفته شود، چراکه اين معضل، به رشد اقتصادی و توليد ضربه وارد می‌کند.»

رییس جمهوری ایران همچنین روز ۲۷ شهريور در گفت وگو با شبکه تلويزيونی ان ‌بی ‌سی ضمن تاييد تبادل نامه با رييس جمهوری آمريکا٬ گفت که دولت او هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت.

آزادی شماری از زندانيان سياسی

بر اساس گزارش ها از ميان زندانيان سياسی ايران دست کم يازده نفر اخيرا آزاد شده اند. نسرين ستوده از وکلای دادگستری و مهسا امرآبادی روزنامه نگار در شمار آزادشدگان هستند. همچنين غلامحسين محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائيه ايران اعلام کرد: «80 نفر از محکومين امنيتی مورد عفو قرار گرفته اند که تعدادی از آنها از محکومان مرتبط با مسائل سال ۸۸ بوده‌اند.»

قيمت دلار

گزارش‌ها از تهران نشان می‌دهد که قيمت ارزهای عمده و طلا در بازار کاهش پيدا کرده و دلار بعد از حدود ده ماه به کمتر از سه هزارتومان و يورو نيز به کمتر از چهار هزار تومان رسيده است.

بازار ارز در ايران در يک سال گذشته بعد از تحريم های ايالات متحده آمريکا و اروپا دوران بی ثباتی را پشت سر گذاشته است. در سال گذشته دلار به بالای چهار هزارتومان رسيد و ريال با يک سقوط تاريخی بخشی از ارزش خود را از دست داد. پس از انتخاب حسن روحانی به رياست‌جمهوری روند قيمت ارز به طور قابل توجهی رو به کاهش بوده است.

برخورد با بدحجابی

حسن روحانی، رييس جمهوری ایران پس از شروع دوباره برخوردهای نيروی انتظامی با مظاهر بدپوششی و بدحجابی، از پليس خواست در برخورد با اين موضوع «افراط و تفريط» نکند.
XS
SM
MD
LG