لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۱

سفير آمريکا در روسيه: المپيک زمستانی را تحريم نمی‌کنيم


سفیر آمریکا در روسیه: المپیک زمستانی سوچی را تحریم نمی کنیم
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:56 0:00
«مايکل مک فال» سفير ايالات متحده آمريکا در روسيه در گفت وگويی اعلام کرد به رغم تمام مسائل در روابط ميان دو کشور و نگرانی فزاينده در مورد وضعيت اوکراين، آمريکا بنا ندارد بازی های المپيک زمستانی سوچی در روسيه را تحريم کند.

آقای مک فال در گفت وگويی اختصاصی با بخش روسیه راديو اروپای آزاد، راديو آزادی با رد حرف هايی که در مورد احتمال بايکوت المپيک زمستانی از سوی آمريکا زده می شود گفت که آمريکا هياتی را به مراسم افتتاحيه المپيک زمستانی می فرستد اما هنوز مشخص نشده که رياست هيات را چه کسی يا چه مقامی برعهده خواهد داشت.

وی افزود: «هرکشوری بر اساس سياست خودش عمل می کند اما در مورد آمريکا می توانم بگويم هياتی از سوی رياست جمهوری حاضر خواهند شد اما هنوز جزييات دقيق اين هيات نهايی نشده است.»

شهر سوچی در روسيه ماه فوريه سال آينده ميلادی، حدود دو ماه ديگر پذيرای مسابقات المپيک زمستانی است. شماری از منتقدان گفته بودند با توجه به سياست های اخير دولت روسيه در نقض حقوق بشر – فشار بر همجنسگرايان – و همچنين مسائل داخلی اوکراين، بهتر است آمريکا اين مسابقات را بايکوت کرده و در آن شرکت نکند.

چند هفته پيش «فرانسوا اولاند» رييس جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفته بودند در مراسم افتتاحيه المپيک زمستانی شرکت نخواهند کرد. اين لغو حضور در پی سياست های نقض حقوق بشر در روسيه در پی قانون «ممنوعيت هرگونه تبليغ همجنسگرايی» اعلام شد.

کرملين در دفاع از سياست خود در قبال همجنسگرايان گفته اجازه هيچ گونه حرکت «تبليغاتی» در مورد همجنسگرايی را نخواهد داد.

سياست ها در قبال اوکراين

سفير آمريکا در روسيه در خصوص اعتراض ها در اوکراين به تصميم رييس جمهوری اين کشور در عقب نشينی از گفت وگوهای همکاری نزديک با اتحاديه اروپا گفت که مردم اوکراين مشغول تمرين حقوق دموکراتيک خود هستند.

اوکراين گفت وگوهايی طولانی با اتحاديه اروپا برای همکاری های نزديک داشت اما ويکتور يانوکوويچ، رييس جمهوری اين کشور تصميم گرفت نزديکی و همکاری بيشتر با روسيه را پيگيری کند. در چند هفته اخير هزاران معترض به اين تصميم رياست جمهوری اوکراين در اين کشور مشغول اعتراض هستند.

سفير آمريکا گفت: «ما با روسيه شماری از منافع مشترک در اين قضيه داريم. اما اول اين که اعتراض های اوکراين صلح آميز است و دوم اين که بخشی از روند دموکراتيک است. اين که چه تصميمی گرفته شود و چگونه قضايا فيصله يابد، مسئله ای است که تصميم آن در اختيار مردم اوکراين است.»

مايکل مک فال گفت: «ما بر اين دو اصل تاکيد کرده و از آن حمايت می کنيم. يک اوکراين ورشکسته نه به نفع اروپا است، نه به نفع روسيه و نه حتی به نفع آمريکا. از اين نظر بارديگر تاکيد می کنم که در اين موضوع با روسيه منافع مشترک داريم.»

روز سه شنبه ۲۶ خبرگزاری ها گزارش دادند روسيه پيشنهاد همکاری به اوکراين داده است. به گزارش نيويورک تايمز، ولاديمير پوتين رييس جمهوری روسيه گفت: «ما به کمک کشور همسايه خود می آييم و ۱۵ ميليارد دلار وام به همراه تخفيف و کاهش قيمت در فروش گاز به آن ها پيشنهاد می کنيم.»

گزارش ها حاکی است دولت اوکراين با کاهش بودجه روبرو است و در بازار انرژی مبالغ زيادی به روسيه بدهکار است. حتی گفته شده دولت نزديک به ورشکستگی است و نياز جدی به کمک مالی دارد.

سفير آمريکا در روسيه با توجه به چالش ها در روابط دو کشور گفت: «روابط دو کشور در وضعيت باثباتی است و ما هرچند اختلاف های خود را داريم، اما همکاری های مناسب دوطرفه هم داريم.»
XS
SM
MD
LG