لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

نجات دختر افغان پس از پنج ماه حبس در توالت


عکس تزیینی است.
عکس تزیینی است.
گزارش‌ها حاکی است دختر جوانی در افغانستان که توسط خانواده شوهرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته و برای پنج ماه در توالت زندانی شده بود، توسط ماموران پلیس افغانستان نجات یافته و برای درمان به بیمارستان منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات پلیس افغانستان گفتند سحر گل ۱۵ ساله را روز دوشنبه در زیرزمین خانه شوهرش در ولایت بغلان در شمال شرقی افغانستان پیدا کردند. والدین این دختر به پلیس گزارش داده بودند که فرزندشان مفقود و گم شده است.

این گزارش می‌افزاید این دختر به خاطر سرپیچی از روسپیگری اجباری در توالت حبس شده بود.

فاضل رحمان رییس پلیس ناحیه به خبرگزاری فرانسه گفت: «این دختر را در حالی پیدا کردیم که کتک خورده بود، ناخن‌هایش کشیده شده بود و دستش هم شکسته بود.»

وی افزود: «سه زن از جمله مادر شوهر این دختر در ارتباط با این پرونده دستگیر شدند و شوهر این دختر در حال حاضر فراری است و از منطقه خارج شده است که در پی دستگیری او هم هستیم.»

این گزارش می‌افزاید چنین پرونده‌هایی از وضعیت اسف بار اجتماعی در افغانستان حکایت دارد که به رغم هزینه‌های مالی سنگین بین‌المللی، هنوز از مشکلات و ناهنجاری‌های عمیق اجتماعی رنج می‌برد.

دکتر گل محمد وردک پزشک معالج بیمارستان «پل خمری» که این دختر به آن انتقال داده شده می‌گوید: «وقتی او را آوردند در شوک بدی بود و پا‌ها، دست و صورتش زخمی بود و ناخن‌های دست چپش کشیده شده بود.»

رحیمه ظریفی مسئول امور زنان ولایت بغلان گفت که سحرگل، هفت ماه پیش از ولایت همسایه یعنی بدخشان، به عقد و ازدواج همسرش درآمده و به بغلان آورده شد تا با همسرش زندگی کند. از زمانی هم که به خانه همسرش رفته بود، پدر و مادرش نمی‌توانستند با او ارتباطی برقرار کنند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گزارش داده که فقط در چهار ماهه دوم سال جاری میلادی، سال ۲۰۱۱، حدود یک هزار و ۲۶ مورد خشونت علیه زنان ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبلی، کمتر شده است. آمار قبلی حدود دو هزار و ۷۰۰ مورد خشونت علیه زنان را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پرونده سحرگل در حالی مطر ح شده که دادگاه کیفری به تازگی پرونده دختری به نام «گلناز» را در دستور کار داشت.

گلناز دختر جوانی بود که توسط فامیل‌های شوهرش مورد تجاوز قرار گرفت و در حالی که در زندان بود، فرزند شخص متجاوز را به دنیا آورد. گلناز پس از تحمل دو سال زندان به اتهام «جرائم اخلاقی»، مورد عفو قرار گرفته و آزاد شد.

طبق گزارش آژانس نهادهای کمک رسانی و حقوق بشری، حدود ۸۷ درصد زنان افغانستان قربانی خشونت‌ها و شکنجه‌های فیزیکی، جنسی، روحی و روانی یا ازدواج اجباری هستند.

سازمان ملل متحد ماه گذشته گزارش داد به رغم تصویت و تایید نهایی قانون حمایت از زنان در افغانستان در دو سال پیش، تاکنون فقط یکصد مورد پرونده خشونت علیه زنان با استناد به این قانون در دادگاه‌های این کشور مطرح شده و به جریان افتاده است.
XS
SM
MD
LG