لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

محمود احمدی نژاد برای سفری دو روزه راهی ترکیه می شود


علی اکبر صالحی (سرپرست وزارت خارجه)، محمود احمدی نژاد و سعید جلیلی
علی اکبر صالحی (سرپرست وزارت خارجه)، محمود احمدی نژاد و سعید جلیلی
محمود احمدی نژاد قرار است پیشاپیش دور دوم گفت وگوهای گروه موسوم به پنج به علاوه یک با ایران، برای سفری دو روزه راهی ترکیه شود.

پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان دور اول گفت وگوها در ژنو را برگزار کردند و قرار شد گفت وگوها را در ماه ژانویه سال آینده میلادی، در ترکیه دنبال کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در ترکیه قرار است کنفرانس منطقه ای اکو برگزار شود که تمرکز آن بر دور آتی گفت وگوهای پنج به علاوه یک با ایران خواهد بود.

این نخستین سفر رسمی علی اکبر صالحی، سرپرست جدید وزارت خارجه خواهد بود که به طور غیرمترقبه ای به عنوان جانشین منوچهر متکی اعلام شد.

محمود احمدی نژاد و علی اکبر صالحی قرار است در اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی اکو در استانبول شرکت کنند. این سازمان روی همکاری های اقتصادی ترکیه، پاکستان و کشورهای آسیای میانه متمرکز است.

دیپلمات های ترکیه گفته اند که آقای صالحی با احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه دیدار خواهد داشت و افزوده اند که «طبیعتا» در مورد مسئله اتمی ایران گفت وگو خواهند داشت.

«سلجوق اونال»، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت: «ما میزبان دور دوم گفت وگوها هستیم و اگر از ما بخواهند، حاضریم حتی نقش بیشتری هم برعهده بگیریم.»

ترکیه و برزیل در قالب پیمانی مشابه برای مبادله سوخت اتمی با ایران که ابتدا از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهاد شده و با موافقت روسیه، آمریکا، فرانسه همراه شده بود ولی ایران آن را نپذیرفت، وارد گفت وگو با تهران شدند. پس از این که توافقنامه مبادله سوخت اتمی میان ایران، ترکیه و برزیل امضا شد، غرب آن را ناکافی دانسته و نپذیرفت.

شورای امنیت سازمان ملل دور چهارم قطعنامه ها علیه ایران را تصویب کرد که برزیل و ترکیه هر دو به این قطعنامه رای منفی دادند.

در جریان مذاکرات پنج به علاوه یک با ایران که چند هفته پیش در ژنو برگزار شد، طی دو روز گفت وگوهایی برگزار شد که نتیجه ای نهایی در پی نداشت. سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی از طرف ایران و کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از طرف گروه پنج به علاوه یک در گفت وگوها حضور داشتند. ضمن این که نمایندگان سیاسی و وزارت خارجه گروه پنج به علاوه یک، از جمله معاون وزیر خارجه آمریکا هم در این گفت وگوها حاضر بودند.

مقام‌های آمریکایی، تعليق غنی‌سازی اورانيوم در ایران را که با چند قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل الزامی شده‌است به عنوان موضع گروه ۱+۵ عنوان کرده‌اند. اين در حالی است که سعيد جليلی تاکيد کرده است «تعليق غنی‌سازی» در دستور کار مذاکرات ماه آينده در استانبول قرار ندارد.

روزنامه دیلی تلگراف هفته پیش درگزارشی نوشت که مقامات ترکیه و ایران مشغول رایزنی هستند که به شکلی توافق مبادله سوخت که با ایران امضا شده را در جریان مذاکرات پنج به علاوه یک به عنوان بخشی از راه حل ارائه کنند.
XS
SM
MD
LG