لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۰

آیت‌الله یوسف صانعی: سلول انفرادی، خلاف شرع است


آیت‌الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعه در قم با انتقاد از برخوردهای قضایی گفته که سلول انفرادی، حکم انفرادی طولانی مدت و قطع حقوق زندانیان، جواز شرعی ندارد.

به گزارش وبسایت کلمه، آقای صانعی در گفت وگو با وبسایت جماران، به بحث حقوق شخصی افراد پرداخته و انتقاداتی را به وضعیت موجود وارد کرده است. آقای صانعی، به فرمانی که در سال های اول انقلاب در ایران با عنوان «فرمان هشت ماده ای» از سوی آیت الله خمینی صادر شد، اشاره کرده و گفته است که نباید آن فرمان را به فراموشی سپرد.

آیت الله صانعی گفته است: « نمی شود افراد را داخل زندان کرد، به گونه ای که هوا به او نرسد. نمی شود فرد را چنان حبس کرد که حقوق اولیه او نقض شود. در احکام زندان، زندانی فقط زندانی است، نه کسی که از حقوق اولیه هم برخوردار نباشد. به نظر بنده سلول هایی که امروز در برخی جاها رایج است، هیچ کدام جواز شرعی ندارد. اگر سلول به این معنا باشد که زندانی چند روزی با کسی ارتباط نداشته باشد، یک حرفی است. ولی انفرادی طولانی مدت، به علت آنکه روانشناسان آن را نوعی شکنجه می دانند، به نظر اینجانب باز جواز شرعی ندارد.»

وی افزوده است: « اما این که در سلول قرآن به او ندهیم و روزنامه به او ندهیم و اگر مریض شد به دکتر نبریم، این سلول نیست. در دوره های پیشین، آقایان در زندان کتاب می نوشتند.»

آقای صانعی به بخشی از فرمان موسوم به هشت ماده ای اشاره کرده و می گوید: «هیچ کس حق ندارد هتک حرمت مسلمان و تعدی از ضوابط شرعیه نماید. بنابراین حق هتاکی به هیچ کس را ندارند. حرمت همه آن هایی را که در حقوق با انسان ها قرارداد دارند و با هم زندگی می کنند، نمی توان هتک نمود. حالا حتی اگر تنها به مسلمان اکتفا کنند و بگویند امام فرمودند مسلمان. ولی باز می بینیم به دانشمندان، وزرا، علما، یاران امام و حتی نوه امام بی احترامی می کنند؛ گویا اینها را مسلمان نمی دانند.»

این مرجع تقلید که از منتقدان دولت محسوب می شود، گفته است: «هیچ یک از قضات حق ندارند در ابتداً حکمی صادر نمایند که به وسیله آن ماموران اجرا اجازه داشته باشند به منازل یا محل های کار افراد وارد شوند که نه خانه امن و تیمی است و نه محل توطئه های دیگر علیه نظام جمهوری اسلامی، که صادر کننده و اجرا کننده چنین حکمی مورد تعقیب قانونی و شرعی است.»

آقای صانعی همچنین گفته که «فرمان هشت ماده ای»، باید اجرا شود چرا که، «رعایت حقوق بشر در این فرمان نهفته است .»

هربحثی، توطئه تلقی نمی شود

آیت الله صانعی گفته است: «توطئه یعنی براندازی، یعنی اینکه عده ای بنشینند و تصمیم بگیرند با توسل به اسلحه براندازی کنند. این که عده ای دور هم جمع می شوند و درباره برگزاری انتخابات حرف بزنند، توطئه برای براندازی نیست. توطئه یعنی اینکه عده ای بخواهند کل این نظام را با اسلحه از بین ببرند و نظام دیگری بیاورند. تا زمانی که مردم نظام را قبول دارند، این توطئه جرم است.»

آقای صانعی گفته که در زمان صدور فرمان هشت ماده ای ، گویا همه جا به آن عمل می شده، غیر از دادگاه انقلاب که زیر بار آن نمی رفته است.

وی می گوید: «به این پیام در دوره امام عمل می شد. فقط یک جا تخلف بود که آن هم دادگاه انقلاب بود.»

آیت الله صانعی همچنین درخواست کرده که فرمان موسوم به هشت ماده ای چاپ شده و اجرای آن درخواست شود. وی گفته است: «ما توقع داشتیم (فرمان هشت ماده ای) قانون شود و عملی بشود و اجرا شود و حالا بسیاری از بندهایش نه تنها عمل نشده، بلکه ضدش عمل شده و قانون هم نشده است. شب و نصف شب توی خانه مردم ریختن، درِ خانه مردم را شکستن و هرگونه محدود کردن افراد، مخالف این فرمان است.»

میرحسین موسوی، آخرین نخست وزیر جمهوری اسلامی هم در زمان مناظره تلویزیونی با محمود احمدی نژاد در ایام پیش از انتخابات ریاست جمهوری، به عملکرد امنیتی و اطلاعاتی دولت ایراد گرفته و درخواست اجرای فرمان موسوم به هشت ماده ای را مطرح کرده بود.

بحث حقوق بشر از موارد اصلی انتقاد به حکومت جمهوری اسلامی از سوی سازمان های حقوق بشری بین المللی است و به ویژه در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، موارد گسترده ای از بازداشت، دستگیری و شکنجه در ایران از سوی نهادهای حقوق بشری اعلام و گزارش شده است.
XS
SM
MD
LG