لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

پنج نفر از کشورهای مختلف جهان عرب، برنده جايزه ساخاروف شدند


لوگوی جایزه ساخاروف در سال ۲۰۱۱
لوگوی جایزه ساخاروف در سال ۲۰۱۱
پارلمان اتحاديه اروپا روز پنجشنبه جايزه ساخاروف برای آزادی عقيده و افکار در سال ۲۰۱۱ را به پنج نماينده از کشورهای عربی که شاهد اعتراض های مردمی بوده و هستند، اعطا کرد.

به گزارش سايت اطلاع رسانی پارلمان اتحاديه اروپا، «يرزی بوزک»، رييس پارلمان اروپا با اعلام نظر اين پارلمان برای اعطای جايزه ساخاروف گفت که در فهرست نهايی، دو روزنامه نگار و فعال ديگر از بلاروس و کلمبيا هم در نظر گرفته شده بودند ولی در نهايت، جايزه به پنج نماينده از کشورهای عربی تعلق می گيرد.

«محمود بوعزيزی»، جوان تونسی که در هفدهم دسامبر ۲۰۱۰ در اعتراض به ضبط گاری فروش ميوه اش خود را به آتش کشيد و باعث حرکت اعتراضی مردم تا رسيدن به سقوط حاکميت اين کشور شد، در ميان برندگان اين جايزه معرفی شده است.

«اسماء محفوظ» از پايه گذاران جنبش جوانان مصر هم از ديگر برندگان اين جايزه است. خانم محفوظ در ۱۸ ژانويه سال ميلادی جاری، پيامی ويدئويی ضبط کرده و روی شبکه يوتيوب منتشر کرد که باعث شد مردم به حرکت آمده به ميدان التحرير بيايند. حرکتی که آنقدر ادامه يافت تا اين که حسنی مبارک مجبور به کناره گيری از قدرت شد.

«احمد الزبير احمد آل ثانوثی»، از قديمی ترين زندانيان سياسی ليبی که ۷۷ سال دارد، از ديگر برندگان جايزه ساخاروف امسال است. وی در سال ۱۹۷۰ به اتهام «تبانی عليه دولت و تلاش برای سرنگونی حاکميت معمر قذافی» به زندان افتاد و ۳۱ سال را در زندان گذراند. وی چهار سال بيشتر از نلسون ماندلا، رهبر فعالان سياسی آفريقای جنوبی در زندان سپری کرد.

«رازان زيتونه» يکی از پايه گذاران کميته اعتراض مردمی سوريه هم در فهرست برندگان امسال معرفی شده است. کميته خانم زيتونه، هماهنگی اعتراض های مردمی در سوريه در اعتراض به حاکميت بشار اسد را هدايت می کند.

«علی فرزاد» کاريکاتوريست اهل سوريه هم ديگر برنده جايزه ساخاروف امسال است. آقای فرزاد بيش از ۱۵ هزار کاريکاتور و طرح نشريات و روزنامه ها و رسانه های سوريه، ديگر کشورهای عربی و رسانه های بين المللی منتشر کرده است.

جايزه ساخاروف به طور رسمی روز ۱۴ دسامبر به برندگان اعطا می شود.

جايزه ساخاروف برای آزادی انديشه و افکار و عقايد است که به افتخار دانشمند ناراضی و دگرانديش اتحاد جماهير شوروی سابق، آندره ساخاروف، نامگذاری شده، شامل ۵۰ هزار يورو پاداش نقدی است.

رييس پارلمان اروپا در بيانيه خود اعلام کرد جايزه ساخاروف، امسال راهی کشورهای عربی می شود چرا که برگزيدگان اين جايزه، سمبل و نماد و نشانه حرکت برای دموکراسی، آزادی بيان و آزادی افکار و عقايد و انديشه هستند که از حقوق اساسی و اصلی بشر است.

پارلمان اروپا می گويد مقصود اصلی جايزه ساخاروف امسال، به کشورهای عربی بوده ولی برای اعطای دقيق و مشخص، پنج تن به نمايندگی از جنبش اعتراضی و مردمی کشورهای عربی برای اين جايزه برگزيده شده اند.

اين جايزه سالانه به افراد و يا نهادها و سازمان هايی که در راه آزادی انديشه و عقايد و افکار و نيز اقدامات و گام های مهم در راه بهبود دموکراسی و حقوق بشر تلاش کرده باشند، اعطا می شود. پيشتر فعالان و نمايندگانی از روسيه، بلاروس، سودان و چين، جايزه ساخاروف را به دست آورده اند.
XS
SM
MD
LG