لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

«دستکم ۲۶ کشته در شليک نيروهای امنيتی به معترضان در يمن»


گزارش‌ها حاکی است در جريان سرکوب اعتراض‌های مردمی در صنعا، نيروهای امنيتی و نظامی به سوی معترضان شليک کردند که در پی آن دستکم ۲۶ تن کشته شده‌اند. اعتراض مخالفان در یمن وارد هشتمین ماه خود شده است.

به گزارش رويترز، شاهدان عينی می‌گويند تظاهرات عليه حکومت علی عبدالله صالح ادامه دارد و ميدان تغيير روز یکشنبه شاهد حضور نيروهای مردمی بود که برای گذر از حلقه نيروهای پليس و پرتاب گازهای اشک‌آور، فرار می‌کردند. پس از افزايش فشار مردمی، نيروهای امنيتی به سوی معترضان شليک کردند.

همچنين گزارش شده که شمار زيادی از مردم در جريان اين درگيری زخمی شده اند. يکی از پزشکان بيمارستان که به مداوای زخمی‌ها مشعول بود به رويترز گفت: «اين يکی از تأسف‌بارترين روزهايی است که در چند ماه گذشته اين بيمارستان به خود ديده است. به احتمال زياد، شمار کشته‌ها و زخمی‌ها از اين هم فراتر می‌رود.»

شاهدان عينی به رويترز گفتند شمار زيادی از معترضان بر اثر شليک گاز اشک آور از سوی نيروهای امنيتی در حالت خفگی به سر برده و در خيابان‌ها بيهوش به زمين افتاده اند که مأموران امنيتی تلاش می‌کنند آنها را از زير دست و پا جمع کرده و به بيمارستان منتقل کنند.

علی عبدالله صالح که در حال حاضر برای مداوا در عربستان سعودی به سر می‌برد، حاضر نيست از حکومت ۳۳ ساله خود کنار رود و مذاکره‌های مختلف برای پايان دادن به درگيری‌ها را هم رد کرده است.

وزارت دفاع يمن در بيانيه‌ای در وب سايت خود اعلام کرده که اين مخالفان بودند که بمب بنزينی به سمت ماشين‌های ارتش پرتاب کرده و يک ماشين پليس را به آتش کشيدند. رسانه‌های دولتی صنعا نیز گروه‌های مخالف و اپوزيسيون مسلح را مسئول درگيری‌های روز يکشنبه معرفی کردند.

به گزارش آسوشيتد پرس، شاهدان عينی از اين تظاهرات می‌گويند مردم در حالی که شعار «براندازی، براندازی» سرمی دادند، با نيروهای امنيتی درگير شدند.

رضوان قاسم، يکی از شاهدان عينی که به شدت پانسمان شده بود به رويترز گفت: «ديگر نه درد و زخم مهم است و نه گلوله. آن چه ما می خواهيم، خلاصی از دست اين رژيم حاکم است.» این شهروند ۳۷ ساله یمنی به رويترز گفت: «من آن قدر ادامه می‌دهم تا يا پيروز شويم يا من را از پا درآورند.»

در ساعات صبحگاهی روز يکشنبه هم درگيری‌های ديگری در مناطق شمالی صنعا درگرفت و مخالفان با نيروهای حامی عبدالله صالح درگير شدند. منابع نزديک به صادق الاحمر از رهبران قبايل مخالف صالح اعلام کردند نيروهای امنيتی به سرپرستی يکی از پسران صالح، شليک آتشبار به محل اقامت شيخ الاحمر را شروع کرده اند.

آمريکا و عربستان سعودی نگران گسترش درگيری‌ها در يمن هستند که مبادا باعث فعال شدن نيروهای القاعده يا منتسب به القاعده شود.

به گفته منابع ديپلماتيک، روز پنجشنبه هفته پيش، هيئتی از عربستان سعودی راهی يمن شدند تا راهی برای پايان دادن به درگيری‌های خيابانی که از يک هفته پيش دوباره شروع شده، پيدا کنند.
XS
SM
MD
LG