لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

قطع گاز در برخی شهرهای گیلان و مازندران


روز یکشنبه چند شهر از استان‌های گیلان و مازندران با قطع گاز روبرو شد و با توجه به سرمای هوا در منطقه، ستاد بحران در این دو استان تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در روز یکشنبه ابتدا غرب استان مازنداران دچار قطع گاز شد و ساعاتی بعد اعلام شد در پی افت فشار گاز، قطعی گاز به دیگر شهر‌ها در استان مازندران و برخی شهرهای استان گیلان هم سرایت کرده است.

این گزارش می‌گوید «در شهرهایی مانند چالوس و نوشهر، اشتراک گازی کلیه ادارات، واحدهای تجاری، رستوران‌ها، هتل‌ها و مجتمع‌های اقامتی و صنعتی و جایگاه‌های سی ان جی قطع شده تا گازرسانی به اشتراک‌های مسکونی ادامه داشته باشد.»

گزارش‌ها حاکی است به رغم تمهیدات انجام شده، افت فشار به حدی است که مشکل حل نشده و قطع گاز دیگر شهر‌ها را هم گرفتار کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «علت قطع گاز از اخلال در واحد کمپوسور و پمپا‍ژ گیلان گزارش شده که ظرف ۱۰ روز اخیر افت فشار گاز را در شهرهای غرب مازندران به همراه داشته است.»

این خبرگزاری می‌گوید نیروهای شرکت گاز در تلاش هستند تا این افت فشار گاز در غرب مازندران را از طریق تغذیه از خطوط شرق استان و شبکه سراسری سرخس و کشور ترکمنستان تامین کنند. در حالی که همین خبرگزاری در خبری دیگر گفته در روزهای اخیر، واردات گاز طبیعی ازترکمنستان کم شده و روند رو به کاهش آن همچنان ادامه دارد.

یک مقام مسئول در شرکت ملی گاز با اشاره به ادامه کاهش واردات گاز طبیعی از ترکمنستان به خبرگزاری مهر گفته است: «شرکت ترکمن گاز ترکمنستان دلایل کاهش صادرات گاز به ایران را مشکلات فنی اعلام کرده و از هفته گذشته تاکنون ترکمنستان صادرات گاز به ایران را کاهش داده است.»

مجید بوجارزاده، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران روز یکشنبه گفته است: «در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۱۶ تا ۱۷ میلیون متر مکعب گاز از این کشور همسایه از مسیر سرخس- دولت آباد وارد کشور می‌شود.»

وی دلیل کاهش صادرات گاز طبیعی به ایران را مسائل فنی اعلام کرده و گفته است: «با وجود کاهش واردات گاز از این کشور تاکنون گاز هیچ یک از شهرهای ایران قطع نشده است.»

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران درباره برخی از اظهار نظر‌ها مبنی بر کاهش صادرات گاز ترکمنستان به ایران تحت فشارهای آمریکا گفته است: «ترکمنستان تاکنون دلیل کاهش صادرات گاز طبیعی ایران را مسائل فنی اعلام کرده و به مسائل دیگری هم اشاره نکرده است.»

جواد اوجی معاون وزیر نفت هم هفته گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفته بود با ساخت خطوط لوله جدید در حوزه‌های شمال و شمال شرق کشور و با وجود کاهش شدید واردات گاز از ترکمنستان هیچگونه قطعی گازی در این مناطق به وجود نیامده است.

ایران پیشتر اعلام کرده بود برای افزایش حجم واردات گاز تا سقف ۲۰ میلیارد متر مکعب در حال مذاکره با ترکمنستان است. در همین حال، مقامات مسئول وزارت نفت ایران گفته بودند ایران با با بهره برداری از خط لوله شمال و شمال شرق به طور کامل از واردات گاز ترکمنستان بی‌نیاز شده است.
XS
SM
MD
LG