لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

صادق لاریجانی: باید بپذیریم که دستگاه اجرایی فساد کرده است


صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه اظهار داشت که وجود فساد در دستگاه اجرایی یک واقعیت است و نسبت به برخی از انتصاب‌‌های مدیران اجرایی انتقاد کرد.

صادق لاریجانی که در چهارمین اجلاس ارتقای سلامت اداری شرکت کرده بود درباره فساد اداری و مالی گفت: «یک رده پنهانی از فساد وجود دارد که به نظر من این رده‌های پنهان بسیار مهمتر از رده‌های آشکار است. مقصود من از رده‌های پنهان این است که یک اختاپوس ارتباطی وجود دارد که با بده بستان‌هایی که دارند توانایی این را داشته که مشکلاتشان را در جاهای مختلف حل کنند حتی در دستگاه قضایی. و متأسفیم که چنین چیزی وجود دارد و من برای این امر مظاهر مختلفی را یافته‌ام ولی نمی‌توانم اینجا همه آنها را باز کنم.»

به گزارش سایت خبرآنلاین، رئیس قوه قضاییه در مورد رگه های فساد در کشور گفته است: «در یک رستوران پاتوق درست کرده‌اند که عده‌ای از آقایان و حتی قضات هم در آن رفت و آمد دارند. در این رستوران هر چند دیزی و قلیان چاق می‌کنند ولی گفت وگوها و زد و بندهایی رخ می‌دهد.»

وی بدون نام بردن از سعید مرتضوی یا محمد شریف ملک‌زاده گفت: «فرض کنید در ماجراهایی قوه قضائیه رسیدگی انجام داده و متهمی را که اتفاقا اتهام او کوچک نیست به دلیل مصلحتی مورد رأفت نظام قرار داده و این فرد مورد عفو از تعقیب قرار می‌گیرد اما واقعا دلیلی دارد که به چنین متهمی حکم بدهیم؟»

صادق لاریجانی گفته است: «یک دفعه‌ای حکم‌های قارچ‌گونه‌ از این طرف و آن طرف صادر می‌شود آیا ما نباید ملاحظه کنیم که اگر متهمی در دستگاه قضایی مورد رأفت نظام قرار گرفته نباید به وی احکام کلیدی بدهیم؛ تشویق‌اش کنیم و این همان فساد اختاپوس پنهان است. این بده بستان‌هایی در لایحه‌های زیرین است.»

رئیس دستگاه قضایی کشور گفت: «مثلا کسی که هیچ کار اجرایی هم ندارد یک حکم پیش پا افتاده‌ای به کسی می‌دهد و این موضوع رسانه‌ای می‌شود. می‌دانید چرا؟ برای اینکه در ادبیات برخی به جای این که مناصب اعتبارشان را از اشخاص بگیرند این اشخاص هستند که اعتبارشان را از مناصب می‌گیرند.»

به نظر می‌رسد اشاره صادق لاریجانی، به آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس شورای حل اختلاف سه قوه است که به تازگی محمد شریف ملک‌زاده، دبیر شورای ایرانیان خارج کشور و از نزدیکان مشایی را به مشاورت خود منصوب کرد. ملک‌زاده مدتی را در بازداشت به سر برده بود.

سعید مرتضوی، نیز از متهمان پرونده کهریزک است که در جریان این پرونده برای او منع تعقیب صادر شده است. وی از سوی دولت به ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب شد که این انتصاب، واکنش‌های زیادی به همراه داشته است.

صادق لاریجانی پس از سخنرانی محمود احمدی نژاد در جریان اجلاس ارتقای سلامت اداری و با اشاره به پرونده اختلاس بزرگ مالی گفت: «از همان اول می‌گفتند که قوه قضایی توانایی برخورد با این پرونده را ندارد. البته افراد معدودی در این پرونده با برخی غفلت‌ها فرار کردند که امیدواریم برگردند و عادلانه محاکمه شوند ولی در هر حال توانستیم این پرونده را مدیریت کنیم.»

به دنبال رسانه‌ای شدن پرونده «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» که نام برخی از مسئولان حکومتی و مدیران بانکی را به عنوان متهمان این پرونده مطرح کرد، محمودرضا خاوری، رئیس پیشین بانک ملی به کانادا گریخت.

پرونده اختلاس بزرگ در رسانه‌های ایران و خارج از ایران بازتاب های گسترده‌ای داشت. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران آن زمان در یک سخنرانی گفت «موضوع را این قدر کش ندهند» و از دستگاه قضایی خواست پرونده را رسیدگی کند.

مهدی فراهانی، نماینده دادستان تهران در ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی»، برخی از نمایندگان مجلس، بازنشستگان قضایی- امنیتی، اطلاعاتی، سازمان خصوصی سازی و مدیران بانک‌ها را متهم کرد که در این اختلاس دست داشته‌اند.

محمود احمدی‌نژاد، روز یکشنبه در همین همایش به طور تلویحی از نهادهای نظارتی و قوه قضاییه انتقاد کرده و گفته بود: «نظارت باید در چارچوب قانون اساسی انجام شود، نظارت نباید با کارهای سیاسی مخلوط شود و نباید به گونه‌ای نظارت کنیم که مجری فقط به فکر رابطه خود با دستگاه‌های نظارتی باشد.»

رئیس قوه قضاییه ایران در واکنش گفته است: «گاهی کلماتی از برخی صادر می‌شود که می‌گویند برخورد دستگاه قضایی در این پرونده سیاسی بوده است. من می‌گویم که کسی که این فساد را کوچک عنوان کند مانند فردی است که سرش را زیر برف کرده است. مگر می‌شود سه هزار میلیارد پول در اختیار افراد غیر باشد و در کار خود مصرف نشود و فساد محسوب نشود. گروهی به آسانی سه هزار میلیارد تومان پول را از بانک‌ها می‌گیرند. آیا این فساد نیست؟ ما در این پرونده پنهان کاری نمی‌کنیم.»

لاریجانی: باید بپذیریم که دستگاه اجرایی ما فساد کرده است

محمود احمدی‌نژاد پیش از سخنرانی آقای لاریجانی، به انتقاد از نحوه برخورد با تخلفات اخیر در سیستم بانکی پرداخته و با بیان اینکه «در فساد اخیر همه سیستم در نظام وارد شدند تا با این فساد برخورد کنند»، گفت: «اما الان به کجا رسیدیم. بانکی که در آن تخلف صورت گرفت الان در حاشیه است.»

صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه در سخنان خود با واکنش به گفته‌های احمدی‌نژاد گفت: «برخی می‌گویند: حالا چه شد؟ من می‌گویم خیلی کار شده. ما دادگاه را علنی برگزار کردیم و قاضی تمام صحبت ها را می شنود و تمامی مستندات پرونده مهم است. آیا به راستی کیف‌های پر از پول و رشوه فساد نیست؟ کیف‌های پر پول به مسئولان بانکی دادن فساد نیست؟ فساد پس چیست؟ این فساد بزرگ است زیرا اعتماد عمومی را هم خدشه‌دار کرده است ولی ما ایستاده‌ایم و باید به مردم حقایق را بازگو کنیم. باید بپذیریم که دستگاه اجرایی ما فساد کرده است.»

در همین روز آیت‌الله خامنه‌ای، کسانی را که به گفته او «با یک عنوان و برای کاری خاص، تسهیلات کلان بانکی می‌گیرند اما در جایی دیگر از این تسهیلات استفاده می‌کنند، مصداق خیانت و دزدی از کیسه ملت» دانست و خواستار برخورد با آنها شد.

رئیس قوه قضاییه افزود: «این که گفته می‌شود مسئول آن بانکی که مسئول اصلی این ماجرا بوده کنار نشسته این طور نیست. ما تمام کسانی که به نحوی مرتبط بوده‌اند را خواسته‌ایم منتها افرادی که در این موضوع دخیل بوده ‌اند گروه‌های مختلفی بوده ‌اند.»

وی گفته است: «آقايی در اين پرونده ۱۲ ميليارد تومان رشوه گرفته است و وقتی دادستان می‌گويد پول‌ها را برگردان سريع ۵ ميليارد تومانش را برمی‌گرداند و اين يعنی آنها پول زيادی در اختيار دارند.»

صادق آملی لاریجانی گفته است: «مقام معظم رهبری هم در سخنرانی‌ها و هم در دیدارهای خصوصی به بنده گفته‌اند در این پرونده پیگیری قاطع داشته باشید و تا هر کجا که رفت ادامه دهید.»

پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی مربوط به فعالیت‌های اقتصادی «گروه امیر منصور آریا» است که متهم شده است با استفاده از نفوذ خود و همکاری برخی افراد از جمله مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس اقدام به باز کردن اعتبارنامه‌های بازرگانی (ال‌سی‌های) جعلی و دریافت وام‌های کلان بانکی کرده‌است.
XS
SM
MD
LG